עוברים לשעון קיץ: זה טוב למשק? ועד כמה זה ישים כל השנה?

מה אנחנו יודעים על הזמן העולמי והזמן המקומי במדינת ישראל? מתי ולמה התחיל שעון הקיץ בעולם? למה המעבר בשעה 2:00? | וגם – נשיא התאחדות התעשיינים קורא: "במיוחד בתקופה זו על הממשלה לחסוך 400 מיליון שקל באמצעות הארכת שעון הקיץ לאורך כל השנה"

מזיזים את השעון. צילום: Oakozhan | שאטרסטוק

השבוע (הלילה, למעשה), ב-29 במרץ, בלילה הקרוב שבין חמישי לשישי, בשעה 2:00 לפנות בוקר כולנו נזיז את מחוגי השעונים שעה אחת קדימה לשעה 3:00. נפסיד אמנם שעת שינה אחת, אך נזכה לשעת אור נוספת עד החזרה לשעון החורף ב-27 באוקטובר 2024. ד"ר נדיה גולדובסקי, ממונה מדידות זמן ותדר, האחראית על הזמן הלאומי במשרד הכלכלה והתעשייה מסבירה: מה אנחנו יודעים על הזמן העולמי והזמן המקומי במדינת ישראל? מתי ולמה התחיל שעון הקיץ בעולם? למה המעבר בשעה 2:00?

מהו זמן מקומי, לאומי וזמן עולמי?

העברת הזמן לשעון חורף ולשעון קיץ מתבצעת בישראל לפי חוק קביעת הזמן משנת 2013.  שעון הקיץ בישראל מתקיים תמיד בין יום חמישי לשישי שלפני יום הראשון האחרון של חודש מרץ בשעה 02:00, וחל עד ליום ראשון האחרון של חודש אוקטובר בשעה 02:00. מחוגי השעון יזוזו שעה אחת קדימה (משעה 2:00 לשעה 3:00) מה שיעניקו שעות אור רבות יותר במהלך היום.

לפי חוק קביעת הזמן, במדינת ישראל הזמן נקבע במעבדה הלאומית לפיסיקה במשרד הכלכלה והתעשייה, בעזרת מערכת של ארבעה שעונים אטומיים, המסמנים את הזמן הלאומי כ-UTC(INPL)  זמן היקום המתואם של ישראל. זמן היקום המתואם העולמי מסומן כ-UTC.

בכל מדינה יש זמן מקומי לאומי, שעל פיו חיים תושבי המדינה וכל דבר במדינה מתבצע לפי זמן זה. זמן מקומי בכל מדינה קשור ומוגדר לפי המיקום הגיאוגרפי של המדינה על פני כדור הארץ, המחולק ל-24 אזורי זמן. ספירת אזורי הזמן מתחילה בקו האורך אפס מעלות שנמצא בעיר הקטנה גריניץ' שליד לונדון. הזמן העולמי UTC מוגדר לפי קו האורך גריניץ'.

למה דווקא  בשעה 2:00 בלילה מזיזים את השעון קדימה?   זאת בכדי  לשמור על סינכרוניזציה של הזמן המקומי ישראלי עם הזמן עולמי UTC. מכיוון שהזמן מקומי שלנו מקדים את הזמו העולמי בשעתיים, אז כאשר בישראל שעה 2:00 בלילה אז בגריניץ' ולפי זמן העולמי זה יהיה השעה 00:00 בלילה. בכול העולם עושים שינוים בזמן בשעה 00:00 בלילה לפי זמן העולמי UTC כדי להישאר מסונכרנים לזמן העולמי UTC.

שעון קיץ

למה ומתי התחיל שעון קיץ? 

המחסור בפחם שהורגש מאוד בימי מלחמת העולם הראשונה הביא את  גרמניה לאמץ בפעם הראשונה את רעיון שעון הקיץ בדומה להצעתו הראשונה של בנג'מין פרנקלין. בנג'מין פרנקלין ב 1784 בעת שכיהן כשגריר  ארצות הברית בצרפת, הציע לצרפתים לקום בשעה אחת מוקדם יותר בקיץ כדי לחסוך בנרות. אבל הצרפתים לא קיבלו את הרעיון של פרנקלין.

רעיון זה הונהג בשטחה של גרמניה ובשטחים שכבשה באירופה באפריל . 1916 בריטניה אימצה את הרעיון זמן קיץ אחר כך, במאי 1916 גם מאותם הסיבות כדי לחסוך בפחם.

רוב המדינות בעולם כבר ביטלו החלפת הזמן לקיץ וחורף,  בהן רוב מדינות אסיה, אפריקה ודרום אמריקה. גם בארה"ב יש גורמים הלוחצים להפסיק עם שינוי השעון בחורף. בנוסף, הפרלמנט האירופי הצביע ב-2019 בעד ביטול המעבר העונתי לשעון קיץ – כך שכל מדינה יכולה להחליט אם להישאר כל השנה באזור הזמן הרגיל שלה או לעבור באופן קבוע לשעון קיץ.

שעון קיר | מקור: pixabay

כמה נחסוך אם השעון יוחל כל השנה?

נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד"ר רון תומר, קרא השבוע (ג') להחיל את שעון הקיץ לאורך כל השנה. זאת בייחוד לאור המצב הכלכלי הקשה שנוצר בעקבות המלחמה. על פי מחלקת המחקר של התאחדות התעשיינים, להחלת שעון קיץ יש תועלת אנרגטית וכלכלית גדולה במשק, ומעבר של המשק לשעון קיץ לאורך כל השנה, צפוי לחסוך כ-400 מיליון שקל בשנה.

לדברי ד"ר רון תומר ״במיוחד בתקופה זו על הממשלה לחסוך 400 מיליון שקל באמצעות הארכת שעון הקיץ לאורך כל השנה. אין לנו את הפריבילגיה לבזבז סתם משאבים וכסף ללא סיבה על שעון חורף״.

התועלות הכלכליות של שעון הקיץ הנן תוצאה של החיסכון באנרגיה, שעומד כיום רק על 90 מיליון שקל. עם זאת, אם שעון הקיץ ייושם לאורך כל השנה, החיסכון באנרגיה יעמוד על כ- 155 מיליון שקל. בנוסף, המעבר לשעון קיץ יוביל לשיפור בפריון העבודה ובכושר התחרות של המשק, זאת לצד גידול צפוי במכירות ענפי הבילוי, הפנאי והתיירות כתוצאה מיותר שעות שמש ופנאי. גידול זה צפוי לשקף תרומה כוללת למשק בהיקף של כ- 240 מיליון שקל.

נציין כי הטענות בדבר אי החלת שעון קיץ כל השנה, שתלו את הדבר בחרדים, זכו למענה הולם במדור הדעות בביזנעס. אתם מוזמנים לגלוש אליו בעצמכם.

כתיבת תגובה