עולם הישיבות ניצל – ועדת הכספים חוזרת לידיים חרדיות

2.8 מיליארד שקל חולקו כמענקים ל-341 אלף עצמאים • הממשלה הוציאה 38% מתוך סכום של 86 מיליארד שקל שהקציבה לטיפול במשבר הקורונה • נחשף כמה מיליארדים יעמדו לשיקום ענף המלונאות • הפסדי רשות המסים מתקרבים ל-10 מיליארד שקל • הסיוע הממשלתי לעמותות: אפס • וגם: מי מגיע לסופר בלי רשימת קניות וכמה הוא משלם על כך?

אם אין קמח אין תורה | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

מדינת ישראל שילמה עד כה בעקבות 32.6 מיליארד שקל, מתוך התוכנית לסיוע למשק במשבר הקורונה. הסכום מהווה 38% מתוך כלל ההקצבה לתוכנית כ-86.8 מיליארד שקל. ברשות המיסים ציינו כי שולמו כ-710 אלף מענקים ל- 341 אלף עצמאים בפעימות השונות, בהיקף של כ-2.76 מיליארד שקל.

נתונים אלה ועוד עלו בדיון בוועדת הכספים של הכנסת, בנושא 'יישום הצעדים הכלכליים של הממשלה בטיפול במשבר הקורונה'. יו"ר הוועדה היוצא ח"כ עודד פורר ניהל את הישיבה ואמר, כי הוא "מסיים את החודשיים האלה (בתפקידו. ד"ש) עם דאגה כנה ועמוקה לעתיד המשק הישראלי".

אלי ביתן, סגן החשב הכללי הביא את הנתונים לוועדה. בנושא קרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים אמר ביתן: "מתוך 14 מיליארד שקל, הביצוע הוא כרגע 10.6 מיליארד שקל. 76 אחוזים ביצוע מתוך הקרן".

ביתן ציין כי בעקבות הטענות שעלו בוועדת הכספים לבעיות בהקדמת תשלומים לספקים, הוקמו צוותים לעניין התשלומים בחברות ממשלתיות, "בוצעו הקדמות בהתאם לחשבוניות מאושרות", לגבי רשויות מקומיות – "בוצעו הקדמות ניכרות מאוד, חשבונית שמגיעה מאושרת ומוקדמת", וכן בתחומי בתי וקופות החולים. "לא מדובר בתשלומים של משרד הבריאות, אלא של המערכת הציבורית, הקדמנו תשלומים רק בשבוע האחרון במאות מיליונים למשרד הבריאות, לעשות מאמץ נוסף מול הספקים השונים. אני שומע שיש תוצאות של הקדמות".

המפסידים הגדולים מהקורונה

מסתבר שלא רק האזרחים בוכים כי הם נפגעו מהקורונה גם ברשות המיסים מתבכיינים. המשנה לרשות המיסים מירי סביון סיפרה לוועדה כי לצד חלוקת המענקים לאזרחים, רשות המיסים 'הפסידה' כסף: "בחודשים מרץ – אפריל הפסדנו סדר גדול של 9 עד 10 מיליארד שקל. חלק מהגבייה מגיעה בפיגור של חודש, בעיקר המשכורות וגם חלק מהמע"מ. יש דברים שהאפקט שלהם מאוחר יותר. לגבי חודש מאי מוקדם להגיד, דחינו את התשלומים של מאי, כך שנראה בימים האחרונים של החודש ורק אז נדע את היקף הפגיעה".

בנושא המענקים והפעימות השונות לעסקים פירטה סביון את הסכומים: "בפעימה הראשונה של המענקים לעסקים שמגיע עד 6,000 שקל, שילמנו ל-222 אלף ו-590 אנשים, בסכום כולל של יותר מ-870 מיליון שקלים. בפעימה השנייה שולמו מענקים ליותר מ-290 אלף איש, בסכום כולל של יותר ממיליארד וחצי שקל. בפעימה השלישית שמחולקת ל-2 חלקים, לעסקים הקטנים שבמחזורים של עד 300 אלף שקלים, שולמו לקרוב ל-197 אלף איש, בסכום כולל של יותר מ-290 מיליון שקל. לגבי העסקים היותר גדולים הוגשו עד היום 50 אלף בקשות, נפתחה המערכת לפני כעשרה ימים, ועד עכשיו העברנו בערך 100 מיליון שקל לכ-10 אלפים עסקים.

"סך הכל בפעימות של העצמאים שילמנו סה"כ 710 אלף מענקים ל-341 אלף יחידים, שכן יש כאלה שזכאים ל-2 או 3 מהפעימות האלה".

תמיכה וסיוע לבתי המלון

נציגת משרד העבודה יוליה איתן שנכחה בדיון, הניפה דגל שחור בנושא התעסוקה ואמרה כי על פי הערכות "נישאר עם 300 – 400 אלף איש מחוץ למעגלי העבודה לאחר כל צעדי הממשלה". זאת נוסף על הציבור שלא לקח חלק במעגל העבודה הפעיל קודם למשבר. לדבריה במשרד העבודה לא נחים "יש תוכנית מפורטת לעניין המצב, היא נידונה במספר פורומים, וטרם תוקצבה".

תומר מור, מארגון 'מסעדנים חזקים ביחד' הוסיף שמן למדורה כאשר העריך כי 10 עד 15 אחוז מהמסעדות לא יחזרו לפעול, ו-20 עד 30 אחוזים יחזרו לפעול אך יקרסו בחודשים הקרובים ללא סיוע הרשויות. מארגון העסקים הקטנים והבינוניים קראו להחיל דמי אבטלה על העצמאים שלא חזרו לעבוד בחודש מאי, בדומה לשכירים. אמיר חייק, מהתאחדות בתי המלון קרא לממשלה לעזרה וציין כי "בשביל להוציא את הענף הלאה, נצטרך סיוע". הוא הודה שמתגבש במשרד האוצר "סיוע להחזרת כוח אדם בסך של 6 מיליארד שקל", אולם לטענתו במלונות יצטרכו בנוסף "סיוע בתשלומים קבועים וארנונה עד סוף השנה".

העמותות הוזכרו גם הן בדיון. בממשלה דאגו לפרסם שיהיה סיוע לעמותות אך בוועדה נחשף שעד כה לא נעשה דבר. ח"כ פורר התייחס לנושא: לשמוע את החשב הכללי שאומר סיוע לעמותות 0, זה נורה אדומה שלילית מאוד לממשלה".

תלמידי הישיבות ניצלו

לקראת סיום תפקידו הודו לו כלל הנאספים והמשתתפים בדיון. ח"כ פורר הודה על הדברים "אל תספידו אותי מוקדם מידי, גם כחבר ועדה אמשיך לפעול ולסייע למענכם, ומעבר לכך עד שיהיה שינוי אני עדיין בתפקיד". בראיון ל-TheMarker הוא הביע ביקורת על הבזבזנות במשבר: "הממשלה התנהגה כמו אדם שמגיע לסופר בלי רשימת קניות – תמיד תקנה ביוקר".

מהדיווח הצמוד לראיון עולה כי הסיעות הפועלות בכנסת עדיין לא סיכמו ביניהן מה יהיה הרכב ועדת הכספים ומה יהיו סמכויותיה. "אין כמו גפני כדי לדעת כמה משמעות יכולה להיות להרכב הפרטני של הוועדה על פעילותה בשנים הקרובות". נאמר בכתבה, "ח"כ דעתני מהאופוזיציה יכול לעשות חיים קשים באולם הוועדה ליו"ר המעוניין להעביר בה את הצעותיו, בלי שהוא יישאל שאלות קשות מדי".

ח"כ הרב משה גפני ניהל את ועדת הכספים מאז 2009 (עם הפסקה קצרה בין 2013 ל-2015), עם זאת, בחודשיים האחרונים הוא מצא עצמו מחוץ לוועדה. בראיון גילה פורר כי עולם הישיבות ניצל מידיו. כאשר נשאל פורר בנושא הישיבות אמר פורר כי "את הסוגיות האלה הממשלה דאגה לא להביא לפני הוועדה. בתקציב המשכי של 1/12 – המלך הוא החשב הכללי. כשתלמידי הישיבות קיבלו מקדמות, זה לא עבר בוועדה". הודו לה' כי טוב.

כתיבת תגובה