עכשיו זה מדעי: המצב הכלכלי של הילדים דומה לשל הוריהם

סקר הלמ"ס בדק ומצא קורלציה ישירה בין השכלת והכנסות הורים לאלו של ילדיהם הבוגרים • הסקר מגלה גם דמיון באופי התעסוקה וברמתה בין אנשים להוריהם • נתון בעניין אחר בסקר מציג התחזקות דתית בכלל המגזרים

אבות ובנים | צילום: שלומי כהן, פלאש 90

מקובל לומר שהאווירה בבית והדוגמא האישית משפיעה על הילדים, לא פחות ולעיתים אף יותר מאשר חינוך מפורש בלשון רכה או תקיפה. סקר מעניין שמפרסמת הלמ"ס בודק את רמה ההשכלה של בני 30 ומעלה מול רמת ההשכלה וההכנסה של ההורים ומוביל למסקנות מעניינות. הסקר אף מראה שבנים לעובדים עצמאיים לא יוכלו לשאת את עול המעביד.

במסגרת הסקר, כל משיב נשאל על התעודה או התואר הגבוה ביותר שקיבל בלימודיו וגם על התעודה או התואר הגבוה ביותר שקיבלו אביו ואמו. הסקר מצא מתאם חיובי בין ההשכלה של האוכלוסייה, לבין ההשכלה של ההורים. ככל שההורים בעלי השכלה גבוהה יותר, גם ילדיהם משכילים יותר. מבין אלה שלפחות אחד מהוריהם הוא בעל תעודה אקדמית, כ-7% בלבד הם חסרי תעודת בגרות. גם שיעור האקדמאים בקרב בני 30 ומעלה עולה ככל שהשכלת הוריהם גבוהה יותר.

לעומת זאת, שיעור בעלי תעודת בגרות בקרב בני 30 ומעלה יורד, ככל שהשכלת ההורים נמוכה יותר. כך נמצא כי בקרב בני 30 ומעלה שהוריהם לא למדו כלל (האב, האם או שניהם), יותר מ-60% הם ללא תעודת בגרות.

עצמאיים מדור לדור

הסקר מצביע באופן ברור כי להשכלת ההורים יש קשר חיובי עם הכנסת משק הבית של ילדיהם. שיעור האוכלוסייה עם הכנסה גבוהה, גבוה יותר בקרב מי שאביו אקדמאי, ונמוך יחסית בקרב מי שאביו לא סיים תיכון. בתרשים מפורט המתפרסם מטעם הלמ"ס ניתן לראות כי במקרה שהאב לא סיים תיכון או סיים בית ספר יסודי, רק 35-40 אחוזים מהילדים ישתכרו מעל 4,000 שקלים. לעומת זאת אם האב סיים בי"ס תיכון, קיבל תעודת בגרות או סיים מוסד על-תיכון, אחוז הילדים שישתכר מעל 4,000 שקל עולה לקרוב ל-60 אחוזים. ואילו במקרים בהם האב מחזיק בתעודה אקדמאית, 67% מדור ההמשך ישתכר מעל 4,000 שקלים.

גם בנושא משלח היד נמצא מתאם בין רמת התעסוקה של הפרט, לרמת התעסוקה של הוריו. ככל שההורים היו בעלי עיסוק שדרש רמת מיומנות גבוהה יותר, לילדיהם יש סיכוי גבוה לעסוק במשלחי יד הדורשים רמת מיומנות גבוהה יותר.

51% מבני 30 ומעלה שאביהם עבד במשלח יד אקדמי, מועסקים גם הם במשלח יד אקדמי. שיעור דומה (48%) נמצא גם בקרב מועסקים שמשלח היד של אמם היה אקדמי.

שיעור המועסקים במשלח יד אקדמי, נמוך יותר בקרב מועסקים שאביהם או אימם לא עסקו במשלח יד אקדמי. כמו כן, כחמישית בלבד מהמועסקים שאביהם ואימם היו עובדים בלתי מקצועיים, מועסקים כיום במשלח יד אקדמי.

האם למי שהוריהם עבדו כעצמאים יש יותר סיכוי לעבוד כעצמאים בעצמם? נתוני הסקר מראים שכן. בקרב כלל המועסקים בני 20 ומעלה שיעור העצמאים הוא כ-14% (כ-530 אלף).

בקרב מי שהוריהם עבדו כעצמאים, שיעור העצמאים גבוה יותר: בקרב מי ששני הוריו היו עצמאים – 22% הם עצמאים; בקרב מי שאחד מהוריו היה עצמאי – 20% הם עצמאים; בקרב מי שהוריו לא עבדו כעצמאים, שיעור העצמאים הוא 13%.

עם ישראל מתחזק

במאמר מוסגר נוסיף כי אותו סקר בדק את רמת הדתיות של היהודים במדינת ישראל והאם חלו שינויים במידת הדתיות במהלך החיים. ראשית קובע הסקר כי 10% מהיהודים מגדירים את עצמם חרדים; 11% – דתיים; 13% – מסורתיים דתיים; 22% – מסורתיים לא כל-כך דתיים; 43% – חילונים.

 

בהמשך מציג הסקר נתון תמוה מעט, המעלה תהיה על מהימנות המדידה בקרב המגזר החרדי. כך למשל נכתב כי 29% מהחרדים מעידים כי גדלו בבית לא חרדי בהיותם בני 15 (!). מאידך עורכי הסקר לא מצאו בקרב החילונים או המסורתיים לא כל-כך דתיים, כאלה שהיו חרדים לשעבר בטענה כי מדובר ב"נתונים שאינם ניתנים לפרסום עקב מיעוט תצפיות ורמת מהימנות נמוכה".

נתון נוסף יכול לספר על התחזקות בקרב עם ישראל. 18% מיהודים בני 20 ומעלה, מדווחים כי כיום הם דתיים יותר ממה שהיו בעבר (כ- 780 אלף איש): 39% מהחרדים, 42% מהדתיים, 30% מהמסורתיים-דתיים, 17% מהמסורתיים לא-כל כך דתיים ו-4% מהחילוניים.

נציין כי הסקר החברתי הוא סקר שנתי שוטף, המספק מידע על תנאי החיים של האוכלוסייה הבוגרת בישראל ועל רווחתה. הסקר נערך על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ברחבי הארץ במהלך 2018. במסגרתו רואיינו בביתם כ-7,450 איש בני 20 ומעלה, המהווים מדגם מייצג מתוך כ-6.5 מיליון איש.

5 תגובות ל: "עכשיו זה מדעי: המצב הכלכלי של הילדים דומה לשל הוריהם"

  1. לא מעודד במיוחד

  2. לא מעודד במיוחד. מקווה שילדיי יהיו במצב הרבה יותר טוב מאיתנו. בחרתי להיות אמא נוכחת, חמה ואוהבת, אמא במשרה מלאה בתקווה שיגדלו מתוך מקום בטוח ושמח להצליח בחיים.

  3. לאחת. למה לא מעודד? בחרת להיות אמא נוכחת, אולי גם בנותייך יבחרו להיות אמהות נוכחות, ובנייך ישאו נשים שיהיו אמהות נוכחות.

  4. טעות גדולה ההורים שלי לא למדו כלל חסרי השכלה וכו ואני סיימתי תואר שני מי שכתב את הכתבה הזוי ומטעה..

  5. מאוד נחמד לי לשמוע שאני עשויה להמשיך את מעגל העוני

כתיבת תגובה