ערב עליית הריבית הראשונה מ-2018

נתוני שוק התעסוקה האחרונים מצביעים על שוק עבודה הדוק ומגבירים את הסיכוי להעלאת ריבית של יותר מ-0.15 נקודת אחוז ביום שני הקרוב | בארה"ב, אור ירוק לעליית ריבית של חצי אחוז | באירופה, המלחמה מגיעה ישר לכיס האזרחים

אירופה, ברלין | צילום: Sean Pavone, שאטרסטוק

ביום שני הקרוב, תתבצע העלאת הריבית הראשונה של בנק ישראל מאז 2018. נתוני שוק התעסוקה האחרונים שמצביעים על שוק עבודה הדוק (שיעור האבטלה ירד ל-4.7 אחוזים – הרמה הנמוכה ביותר מאז המשבר) מגבירים את הסיכוי גם להעלאת ריבית של יותר מ-0.15 נקודת אחוז. עם זאת, אנו סבורים שקצב עליית הריבית בישראל בהמשך השנה יהיה מתון מהקצב שמגולם בשווקים הפיננסים על מנת למנוע התחזקות משמעותית של השקל.

גם באפריל דוח התעסוקה בארה"ב היה חיובי כאשר נרשם גידול של כ-430 אלף משרות חדשות ונתוני החודשיים הקודמים עודכנו כלפי מעלה. שיעור האבטלה (שמחושב בסקר נפרד) ירד ל-3.6 אחוזים במקביל לשיפור בשיעור ההשתתפות. הגידול במספר המשרות לצד המשך ההאצה בשכר השעתי ל-5.6 אחוזים (ב-12 החודשים האחרונים) יוביל להערכתנו את הבנק המרכזי בארה"ב להעלות את הריבית בחצי נקודת אחוז בישיבה הבאה. גם האינפלציה שתתפרסם ברביעי הבא ותעלה קרוב ל-8.5 אחוזים תומכת בכך. יש לציין שעליית ריבית חדה זו כבר באה לידי ביטוי בתשואות אג"ח הקצרות בארה"ב.

 האינפלציה בגוש האירו זינקה ל-7.5 אחוזים במרץ (אומדן הראשוני) גבוה מהערכות המוקדמות, כאשר כ-4.5 נקודות אחוז מכך בעקבות העלייה במחירי האנרגיה (45%). לאור זאת והצפי לעליית מחירים גם באפריל אנו מצפים שבחמישי הבא הבנק המרכזי בגוש האירו ימשיך בצמצום ההדרגתי של הרכישות ולא ישלול העלאת ריבית עם סיום הרכישות ברבעון האחרון של השנה. גם באירופה השווקים מתמחרים העלאת ריבית עוד השנה, אך להערכתנו מהירה מידי שלא לוקחת בחשבון את ההשפעה השלילית של המלחמה על הצריכה הפרטית שתבוא לידי ביטוי ברבעונים הבאים.

 

בעולם מקלים, בסין עדיין מחמירים

למרות העלייה המחודשת בתחלואה בעולם, במרבית המדינות הגבלות הקורונה ברמתן הנמוכה ביותר מאז תחילת המשבר. סין בולטת ככמעט כיחידה שעדיין ממשיכה במדיניות סגרים מחמירה (למרות הגמשה חלקית של הכללים). ההגבלות באות לידי ביטוי בפעילות הכלכלית, כך על פי מדד מנהלי הרכש למרץ לענף התעשייה שירד ל-48.1 נקודות, נתון המצביע על התכווצות בפעילות. זו הירידה המהירה ביותר בסנטימנט החברות מאז תחילת משבר הקורונה. גם הזינוק במחירי חומרי הגלם כתוצאה מהמלחמה ממשיך לפגוע ברווחי החברות, כאשר הן מצליחות "לגלגל" רק באופן חלקי את הגידול בעלויות ללקוחות. להערכתנו, ההאטה לצד האינפלציה הנמוכה יחסית תומכים בהמשך הורדות ריבית של הבנק המרכזי.

 

הכותב הינו ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים

כתיבת תגובה