פורסם מדד השחיתות העולמי: היכן ממוקמת ישראל?

מדד תפיסת השחיתות העולמי מתפרסם היום ויש בו כמה נתונים מפתיעים: מי המדינה שהוכרזה כמושחתת ביותר, איזו מדינה הכי פחות מושחתת, והאם ישראל במגמת עליה או ירידה? • שחיתות עולמית

עד כמה העולם מושחת? לפי נתונים של ארגון TI מסתבר שיותר משבעים אחוזים מהמדינות מקבלות פחות מ-50 נקודות מתוך 100 במדד.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

המדד עצמו נערך בכל שנה ע"י ארגון Transparency International, או בקיצור: TI, והוא מדרג 180 מדינות ברחבי העולם בטווח ציונים של בין 0 ל-100. את הבדיקה עורכים ששה מכוני מחקר ברחבי העולם שהשתמשו במגוון כלים על מנת לבחון את תפיסת הציבור הנוגע להתנהלות המדינה. בין היתר נערכו סקרים, ראיונות, והערכות מקצועיות של מומחים.

כשמדובר בבדיקה עולמית, ישנם מגוון פרמטרים הנבחנים, שמשפיעים על הדירוג הסופי, דוגמת מקרי שחיתות מקרב אנשים ברשויות, היכולת של הממשלות לאכוף שחיתות והדרך להתמודד איתה. גם תופעות של נפוטיזם, שימוש ב'פרצות בחוק' ובכלים נוספים נבחנים, וגם הנתונים האלו משפיעים על הניקוד הסופי. רכיב נוסף שנבדק, הוא שקיפות המידע הציבורי, ההגנה על חופש העיתונות, והגנה על חושפי שחיתויות.

ומה היו התוצאות? לפני כן חשוב לציין כי אף מדינה לא קיבלה ציון של 100 נקודות ואפילו לא 90 נקודות, כך שבאופן כללי גם למדינה הטובה ביותר יש הרבה במה להשתפר. הדירוג הממוצע של כל המדינות אגב, די מאכזבת – 43 נקודות בלבד.

וכעת לדירוג: את המקום הראשון כובשת דנמרק, עם ניקוד של 88 מתוך 100. ניו זילנד נמצאת במקום השני עם ציון של 87%, מדובר בירידה מבחינתה של ניו זילנד, שבשנה שעברה הייתה בראש המדד. המקומות הבאים בדירוג הם של המדינות: פינלנד, סינגפור, שוודיה ושווייץ, עם ניקוד של 85 מתוך מאה. ואחריהן המדינות נורבגיה, הולנד, קנדה ולוקסמבורג שסוגרת את העשיריה הראשונה.

העשיריה השניה מתחילה עם גרמניה ובריטניה, אוסטרליה, אוסטריה והונג קונג. בעשיריה השלישית יש מדינות דוגמת ארה"ב (מקום 22) איחוד האמירויות (מקום 23) ברבדוס וצ'ילה. גם פורטוגל טייוואן וקטאר נמצאות מעל ישראל ברשימה.

וכמה אנחנו קיבלנו? ובכן, לאחר שבשנה שעברה דורגה ישראל במקום ה-32 עם ניקוד של 62 מתוך 100. השנה הזו ישראל ממוקמת במקום ה-34, עם ניקוד של 61 מתוך 100. הנתון משקף ירידה, אך לא צניחה של ממש, מאחר ובכל 7 השנים האחרונות ממוצע הניקוד של ישראל עמד על 61-64. עם זאת, כנראה שחקירותיו של ראש הממשלה והפרסומים על הכרעה צפויה בקרוב, גרמו לניקוד לרדת במעט השנה.

בתחתית הרשימה, תמצאו את צפון קוריאה, במקום ה-176 עם 14 נקודות מתוך 100. כך גם תימן עם אותו ניקוד מתמקמת במקום ה-177. דרום סודם וסוריה במקומות ה-178 וה-179 עם 13 נקודות בלבד מתוך 100. ובמקום האחרון: סומליה, עם 10 נקודות בלבד מתוך 100.

העמותה שפרסמה את המדד בישראל היא עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, המהווה השלוחה של ארגון Transparency International העולמי. לדבריהם, המדד נעשה בכלים אובייקטיבים והוא בוחן את רמת השחיתות ואת יכולת המדינה לאכוף ולהתמודד עם תופעות השחיתות.

בתגובה לפרסום אמרו יו"ר העמותה השופטת בדימוס נילי ארד, ומנכ"לית העמותה עורכת הדין חלי עולמי כי העמותה שהן עומדות בראשה מפרסמת בכל שנה את מדד תפיסת השחיתות, כחלק מהפרסום של המדד העולמי שנערך ע"י ארגון TI, "ברוח השאיפה לעולם ללא שחיתות פועלת עמותת שקיפות בינלאומית ישראל, לקידום הערכים והנורמות של הגינות, שקיפות, שוויון לכל, אחריותיות, הגינות וקידום מעורבות חברתית בהתמודדות עם תופעות של שחיתות. על יישום ערכים אלה והטמעתם, עלינו להתחייב כפרטים וכחברה בכלל הליכות חיינו ובקרב שליחי הציבור ונציגיו".

ארד ועולמי הוסיפו ואמרו כי על כולם כאחד לעמוד ולדאוג לעצמאותם של שומרי הסף וכלי התקשורת, מחמת היותם מתשתיות קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. "זו חובתנו האזרחית והמוסרית לנהוג בהקפדה מתמדת על הערכים והנורמות של שקיפות, יושרה ואחריות אישית בהגנה על רשויות אכיפת החוק, על עצמאות מערכת המשפט ועל תקשורת חופשית", כך ארד ועולמי.

כתיבת תגובה