פך השמן הטהור: עלייה מבורכת במספר "עוסקי תורתך"

העלייה המבורכת בכמות לומדי התורה בשנים האחרונות רבה יותר מעליית אחוז בני המגזר החרדי בכלל האוכלוסייה • נתונים אלו לצד עלייה גם ברמת ההכנסה למשפחה, רמת החיים ואף בהשכלה הכללית, מוצגים בדוח השנתון החרדי של המכון הישראלי לדמוקרטיה

בחורי הישיבות מדליקים את האור | צילום: יונתן סינדל, פלאש 90

המכון הישראלי לדמוקרטיה מפרסם את שנתון החברה החרדית לשנת 2019. זהו דוח המפורסם בפעם הרביעית בשנים האחרונות והוא סוקר את השינויים שחלו בעשורים האחרונים בחברה החרדית בתחומים מגוונים, בהם רמת החיים, החינוך, התעסוקה, מוביליות חברתית, פנאי ואורחות חיים.

בראש הדוח הם מציינים – אם כי לא בשמחה רבה – כי 'התרבו ספספלי דבי מדרשא' וכי בשנים האחרונות נרשמת המשך עלייה במספר האברכים (6%), על חשבון כניסה לאקדמיה ושוק התעסוקה. לטענתם, קצב הגידול במספר האברכים (6%) גדול מקצב הגידול של האוכלוסייה החרדית ושל כניסת גברים לתעסוקה (4%).

ומאחוזים למספרים, מספר האברכים – מספר תלמידי הישיבות ואברכי ה"כולל" החרדים, כולל תלמידי חו"ל – עמד בשנת 2018 על 133,933. אם בשנים 1999-2012 גדל בהתמדה מספרם של בני הישיבות והאברכים הישראלים, בקצב של 4% לשנה (בדומה לקצב הגידול של החברה החרדית באוכלוסיית המדינה), הרי שבארבע השנים האחרונות 2015-2018, קפץ מספר האברכים ב-30% – מ-66,000 ב-2014, ל-86,000 ב-2018.

גם מספר בחורי הישיבות גדל באותן השנים ב-21%- מ-30,000 ל-37,000. רק ב-2018 לבדה, עמדה הקפיצה במספר האברכים על 6% – גבוה מקצב הגידול של האוכלוסייה החרדית, שעומד על 4%. לדעתם, ניתן לייחס זאת לשינויים בתמריצים ללומדי התורה והחזרת הקצבאות לתלמידי הישיבות והאברכים.

מטרת המחקר – על פי החוקרים ד"ר גלעד מלאך וד"ר לי כהנר מהמכון הישראלי לדמוקרטיה – לסייע למקבלי ההחלטות להתוות מדיניות מתאימה לחברה החרדית שתסייע בהשתלבות החרדים בחברה הישראלית, בהתאם לרצונם ומאפייניהם כחברה בעלת אורח חיים ייחודי.

האוכלוסייה החרדית בישראל מונה כיום, לפי מחברי הדו"ח, כ־1,125,000 נפשות כ"י, ומהווה 12% מהחברה הישראלית. הודות לגיל הנישואים הצעיר ושיעור הילודה הגבוה יחסית לאוכלוסייה, החברה החרדית מתאפיינת בקצב הגידול המהיר ביותר בישראל בפרט, ובמדינות המפותחות בכלל, כ-4% בשנה (לעומת 1.9% של כלל האוכלוסייה). כותבי הדוח דואגים "להפחיד" את קובעי המדיניות ומוסיפים, כי "אם מגמות הגידול הללו יימשכו, האוכלוסייה החרדית תכפיל את גודלה מדי 16 שנים".

לטענת החוקרים, החרדים פתוחים יותר למודרנה: עליה במחזיקי רישיון נהיגה, נוסעים יותר לחו"ל וגולשים יותר באינטרנט. השניים מסבירים זאת כך: "משקי הבית החרדיים ממשיכים בתהליכי השילוב, המתבטאים הן בתעסוקת ורמת ההכנסה של נשים והן באימוץ חלקי של מאפייני אורח חיים של מעמד ביניים. אולם שילוב הגברים החרדים, בייחוד בהיבטים של תעסוקה ולימודים אקדמיים, נעצר, ככל הנראה בשל העדר תמריצים כלכליים לכך".

מהדוח עולה כי קיימת בלימה בשילוב הגברים בתעסוקה. בשנת 2018 עומד שיעור התעסוקה של גברים חרדים על 51% לעומת שנת 2015 בה עמד שיעור התעסוקה על 52%. לעומת זאת בקרב הנשים החרדיות המגמה שונה: בשנת 2018 76% מהן עבדו, לעומת 71% בלבד בשנת 2015.

בתחום ההכנסות, כותבים החוקרים, כי בשנת 2017 נרשמה עלייה של 10% בהכנסה החודשית ברוטו למשק בית חרדי (15,015 שקל ברוטו), לעומת עלייה קטנה בהרבה אצל האוכלוסייה היהודית הלא־ חרדית (5%) המשתכרת 22,190 שקל ברוטו לחודש.

לדעת החוקרים, הפערים הללו באים לידי ביטוי בייחוד בבחינת תחולת העוני בקרב ילדים. שיעור הילדים החרדים החיים מתחת לקו העוני, עומד על 55%, בעוד שיעורם באוכלוסייה היהודית הלא־חרדית עומד על 9% בלבד.

מעניין לציין שבמדד איכות החיים, הערים החרדיות אינן בתחתית המדד כלל ועיקר. החרדים מרוצים באופן כללי מהחיים שלהם, למרות שעל פי הנתונים, שיעור הילדים השרויים באי-ביטחון תזונתי באוכלוסייה החרדית (26%), גבוה משיעורם באוכלוסייה היהודית הלא-חרדית (14%). הסיבות לכך לדעת החוקרים הן מספר הילדים הגבוה במשפחה חרדית ממוצעת, יחד עם שיעור תעסוקה ושכר נמוכים מהממוצע בקרב ההורים החרדים.

בתחום הלימודים, כותבים החוקרים, כי בעשור האחרון חל גידול של פי 2.5 במספר החרדים, גברים ונשים, הלומדים לתואר אקדמי. בשנתיים האחרונות גדל מספר הסטודנטים החרדים ב-9% ומספר הסטודנטיות החרדיות ב-12%. בסך הכל קצב הגידול עמד על 12.5% בממוצע לשנה בכל העשור. בשנת הלימודים תשע"ט (2018/19) למדו במוסדות אקדמיים כ- 12,000 סטודנטים חרדים, שמהווים 3.8% בלבד מכלל הסטודנטים שלמדו בשנה זו בישראל – 70% מהם (כ-8,400), אגב, נשים חרדיות.

מה לומדים? סטודנטים חרדים לומדים בשיעורים גבוהים יותר חינוך והוראה, מקצועות עזר רפואיים  ומינהל עסקים. לדברי החוקרים, הדבר מצביע על רצונם של הסטודנטים החרדים ללמוד מקצועות פרקטיים, ומקצועות שמאפשרים עבודה בתוך הקהילה החרדית. מאידך, בולטת הנוכחות הנמוכה שלהם בלימודי הנדסה, ככל הנראה בשל העדר רקע מתאים ללימודים אלו, בייחוד בקרב גברים חרדים.

לדעת החוקרים יש יותר רכבים במגזר החרדי. 44% מבני 20+ הצהירו ב-2018 כי במשק הבית בו הם חיים יש רכב (31% בלבד בשנת 2003). כמו כן נמצאו יותר רישיונות נהיגה בקרב בני המגזר החרדי. בשנים 2017-2018 החזיקו 46% מהחרדים בגילאי 20+ ברישיון נהיגה, לעומת 81% באוכלוסייה החילונית. בנוסף ישנה עלייה בשימוש במחשב ובאינטרנט. בממוצע השנים 2018-2017 כ-60% דיווחו שהם משתמשים במחשב וכמחצית מהאוכלוסייה החרדית (49%) העידה כי היא גולשת ברשת האינטרנט.

תחת הכותרת "שמיים פתוחים, גם לחרדים", כותבים החוקרים כי מספר הנופשים בחו"ל בקרב האוכלוסייה החרדית עלה מ־12% ב־2014-2013 ל־17% בין השנים 2017-2018. בטווח של ארבע שנים זוהי קפיצה מהירה במיוחד.

אולם למרות זאת המספרים מגלים כי החרדי מעדיף להשאיר את כסף החופשה שלו כאן בארץ. בארץ. 17% בלבד מהחרדים בני 20+ יצאו לחופשה בחו"ל בשנים הללו, לעומת 52% מקרב האוכלוסייה החילונית. בנוסף, בשנים אלו, נפשו בארץ 54% מהחרדים בני 20+.

הרגלי השימוש במחשב ובאינטרנט והיציאה לחופשות, משקפים לדעת החוקרים את החדירה רחבת ההיקף של הטכנולוגיה והמודרנה לעולם החרדי, שניתן לייחס, בין היתר, לגידול במספר החרדים המשתלבים בשוק העבודה ובמספר הסטודנטים החרדים. כשהתוצאה היא עלייה בהכנסה החודשית למשק בית חרדי ועלייה במודעות ההולכת ומתפתחת לתרבות הפנאי והנופש.

בשולי הדוח יהיה מן הראוי לציין כמה מילים מתוך ההקדמה "כרך זה, כקודמיו, מציג עובדות ומפרש אותן ללא משוא פנים לתועלת המשתמשים בו". האם הדבר נעשה באמת ללא משוא פנים?

בסקירת מספר האברכים ותלמידי הישיבות כותבים החוקרים כי "התקופה השנייה החלה בשנת 2015 ,שבה המפלגות החרדיות שבו לקואליציה והחזירו את הקצבאות לתלמידי הישיבות, לאברכים ולתלמידי חו"ל לאותו סכום שהיה נהוג קודם לקיצוץ של שנת 2013. בעקבות זאת עלה במהירות מספר האברכים ובחורי הישיבות".

אם נוהגים היו החוקרים ללא משוא פנים הרי שהיה עליהם לעבור לנושא הבא ללא פרשנות. אולם החוקרים לא התאפקו וכתבו כך: "ניתן לראות אפוא קשר ברור בין מספר תלמידי הישיבות והאברכים לבין התקצוב המדינתי למוסדות תורניים ותמיכות אחרות הקשורות לחזרת המפלגות החרדיות לקואליציה". למרות שכמה שורות קודם לכן הם טוענים כי בני חו"ל לא נרשמו במשרד החינוך בגלל שלא תוקצבו בשנות הקיצוץ.

כתיבת תגובה