רגע אחרי ההסכם המתוקשר: הרפתנים עתרו לביהמ"ש

הישג לרפתנים: ביהמ"ש הוציא צו עיכוב זמני על ביצוע הסכם החלב. ייתכן והמדינה תיאלץ להשיב לבג"ץ תנובה

עודד שהם, ועד הרפתנים | צילום: יוסי בלט

משק החלב חוזר למאבק? הרפתנים הכריזו על סכסוך עם התאחדות מגדלי בקר, והגישו בשעה זו בקשה לבית המשפט המחוזי בחיפה לעכב את יישום ההסכם בשוק החלב.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

לטענת ועד הפעולה של הרפתנים, ההחלטה על חתימה על ההסכם מול האוצר נעשתה במחטף, מבלי להתעמק במשמעויות הקשות לרפתנים מקבלת ההסכם – ובניגוד חמור לתקנון התאחדות מגדלי בקר.

כמו כן, טוענים בוועד הפעולה של הרפתנים, המייצג רפתנים ממושבים בכל חלקי הארץ – שעל פי תקנון התאחדות מגדלי הבקר, כאשר קיימת מחלוקת מהותית סביב החלטה של ההתאחדות – על הצדדים להיכנס להליך בוררות. הליך כזה לא בוצע – ועל כן, לטענתם – החתימה על ההסכם איננה חוקית.

על כן, החליט ועד הפעולה של הרפתנים להכריז על סכסוך מול התאחדות מגדלי בקר.

הרפתנים פנו בשעות האחרונות אל ביהמ"ש המחוזי בחיפה בבקשה לעכב את ביצוע הסכם העקרונות שנחתם בין ההתאחדות לאוצר, עד שיתברר האם ההליך של חתימת ההסכמות בשם הרפתנים נעשה כדין.

הרפתנים גם מבקשים מביהמ"ש שיורה להתאחדות מגדלי בקר להימנע מביצוע כל פעולה המקדמת את הסכם העקרונות מול משרד האוצר, משרד החקלאות ופיתוח הכפר.

כמו כן, מתבקש בית המשפט לאסור על התאחדות מגדלי בקר לקבל כל החלטה שמשנה את המצב שהיה קיים לפני החתימה על  הסכם העקרונות, ולהכריז על סכסוך בין הרפתנים להתאחדות.

עדכון:
השופטת רבקה למרשטריך לטר מבית המשפט המחוזי בחיפה הוציאה לפני שעה קלה צו עיכוב זמני על ביצוע הסכם החלב שנחתם אתמול בין האוצר להתאחדות מגדלי בקר.
השופטת, בשמשה כשופטת תורנית – קבעה בהחלטתה שהיות ומחר יום שבתון במשק, אין מניעה להטיל את צו העיכוב על ביצוע ההסכם, עד שזה יידון לעומק בפני שופט מן המניין, וקבעה את הדיון ל-31 באוקטובר.
לדברי יו"ר ועד הפעולה של הרפתנים, עודד שוהם, מדובר בדחייה חשובה, מפני שעד היום, כל ההסכמים והפעולות של ההתאחדות מגדלי בקר בנוגע להסכם זה, נעשו בימי שישי ובשבתות – ימים שרוב המשק שובת בהם ממלאכה.
לדבריו, תנובה הסכימה למשוך את עתירתה  נגד הקפאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים במקרה של חתימה על הסכם החלב, אך כעת לא בטוח שתעשה זאת.  במקרה שכזה ייתכן והמדינה תיאלץ להשיב לעתירה בלוח זמנים מאד צפוף. המדינה כבר ביקשה מספר פעמים לדחות את מתן תשובתה, ולדברי שוהם, לא בטוח אם הבג"ץ ייעתר הפעם לבקשת דחייה נוספת, אם מימוש הסכם החלב יעוכב עוד ע"י בית המשפט.
מדוע מתנגדים הרפתנים להסכם?
לדברי שוהם, הסכם העקרונות שנחתם בין התאחדות מגדלי בקר לבין האוצר הוא יום שחור לכלכלה ולחברה בישראל. למעשה, ההסכם מחייב רפתן לייצר ליטר חלב במחיר הפסד (1.67 שקל לליטר). לדבריו, למעלה מ-80% מהרפתנים, אם לא יותר, ייאלצו לעזוב את הענף. היתר ישרדו בקושי רב.
"כתוצאה מכך עתיד ענף החלב להיקלע למשבר ייצור קשה. המשבר יכה בכולם, אבל בראש ובראשונה בצרכנים. 70% ממוצרי החלב בישראל חייבים חלב טרי שיכול להיות מיוצר רק בייצור מקומי, ולכן, כשיפרוץ המשבר, והוא יפרוץ בשנים הקרובות – מחירי מוצרי החלב יעלו, ויורגש מחסור באספקה של מוצרים טריים. אנו נלחמים כעת מלחמת מאסף נגד יישום ההסכם. ביומיים האחרונים הצטרפו אלינו כבר כ-15% מהרפתנים במושבים, אנו מונים 90 משקים ועוד היד נטויה".

כתיבת תגובה