רווח להתבונן בין פרשה לפרשה

זוכרים את מצלמות הפילים? | צילום: Olya Steckel שאטרסטוק

אחת המכשלות הגדולות ביותר באסטרטגיה היא ההישענות על תובנות ועל ניסיונות קודמים, בלא להביא בחשבון את השינויים שחלים בחלוף הזמן. באסטרטגיה צבאית הדבר בא לידי ביטוי למשל בהשקעה תקציבית רבה מידי בטנקים – כלי שהיה יכול להכריע מלחמות בזמנו – כאשר כיום חוליה בת שני אנשים יכולה לנטרל מחלקת טנקים שלמה. או, למשל, בהשקעת תקציבים ענקיים בטילים ליירוט טילים, תוך עמידה חסרת אונים מול מתקפת רחפנים (כמו שקורה לצבא הרוסי באוקריינה), או מול בלוני נפץ (כפי שקרה לנו בעזה). כזכור, הצבא הפולני נלחם בוורמאכט הגרמני במלחמת העולם השנייה עם גדודי פרשים.

גם בתחום העסקי, חברות רבות שהיו בזמנו פורצות דרך, אשר שלטו בשוק, לא שרדו בשל קיבעון מחשבתי, ובשל הישענות על דוגמות ישנות. למשל, חברת "בלאקברי", שהייתה פורצת דרך בתחילת שנות ה-2000, בכך שהכניסה לראשונה שימוש של הדואר האלקטרוני (מיילים) למכשיר הסלולר, הוכחדה עם כניסת אפל לשוק, מאחר שהיא לא השכילה להבין שמכשיר הטלפון הפך להיות בעיקר ספק של תוכן (מדיה). דבר דומה קרה גם ל"נוקיה". בשוק הרכב, חברות חזקות כמו "סאאב" השוודית ו"פונטיאק" האמריקנית, חדלו לייצר רכבים בשל אי-יכולת להיבדל מן החברות המתחרות, ולהישאר רלוונטיים בשוק דינאמי וטכנולוגי.

חברת קודאק, שהובילה את שוק הצילום, חדלה להתקיים משום שלא התמודדה עם המעבר לצילום הדיגיטלי. כיום נמצאת גוגל תחת איום מתוכנות חדשות של בינה מלאכותית. גם בתחום המוסיקה חלו שינויים גדולים, והיום יצירות רבות מולחנות על ידי מחשב. טקסטים, אפילו אקדמיים, נכתבים על ידי תוכנות בינה מלאכותית, הנהלת חשבונות נעשית על ידי תוכנה פשוטה, ועבודה במשרד מוחלפת פעמים רבות בעבודה מהבית – כאשר פגישות נעשות באמצעות הזום. כמובן, יש עוד דוגמאות רבות אחרות.

נשאלת השאלה, כיצד אפשר להימנע מקיבעון מחשבתי ומחשיבה דוגמטית? כיצד אפשר להבטיח שהעסק שלי יצעד עם הזמן ולא בעקבותיו? לטעמי, יש לכך כמה אמצעים. למשל:

  • למידה מתמדת על חידושים טכנולוגים באמצעות השתתפות בכנסים, קריאה, וכדומה.
  • העסקת עובדים צעירים יחד עם מבוגרים, כך שיהיה ניתן לשלב בין הניסיון ובין רוח הזמן.
  • הקמת מנגנון ביקורת, שאינו נושא פנים, בתוך העסק.
  • קיום קשר עם לקוחות, כדי להתעדכן בצרכים הלא- ממומשים שלהם.

אולם, בסופו של דבר שום דבר לא יוכל באמת להחליף את הצורך בפתיחות מחשבתית, ואת ההבנה העמוקה שאנו חיים בעידן הדורש מאתנו להשתנות בכל עת.

המאורעות המתרגשים עלינו בתקופה האחרונה גוררים, משום מה, גם עסקים למחלוקות הפוליטיות – דבר שבהכרח גורם להם נזק. אולם זוהי הזדמנות דווקא לעסקים קטנים לנצל את החרמות ההדדיות, ולהעמיק את אחיזתם בשוק. כך גם בתחום הפרסום. עכשיו, כאשר משרדי הפרסום הגדולים עסוקים בענייני השינויים במערכת המשפט, נוצרת הזדמנות למשרדי פרסום קטנים, שאינם נגועים בפוליטיקה, לחדור לשוק העסקי. גם לארגונים ולעמותות חוץ פרלמנטריים יש עתה שעת כושר להפיץ את משנתם, ולקבל תהודה שתתורגם בהמשך לכוח.

ההשתנות המתמדת היא קשה, משום שהיא כרוכה בנטישת הרגלים ישנים, שהיו מועילים בשעתם, וברכישת הרגלים חדשים, הכרוכה בחשש מפני יעילותם (ולכן יש לבצעם בשום-שכל, לאחר שיקול מעמיק של ההשלכות החיוביות והשליליות של ההרגלים החדשים). אולם היא הכרחית למי שחפץ להישאר רלבנטי בשוק.

"המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית"

הכותב הוא מנכ"ל "מלאכת מחשבת, יזמות ואסטרטגיה", מחבר הספר "להבקיע מאה שערים" ומחבר שותף של הספר “Striking kosher Gold”

כתיבת תגובה