רוצים לדעת למי הילדים חייגו? שלמו על פירוט השיחות

ולמי זה לא יעלה? טוב ששאלתם: לכל מי שיסכים לקבל חשבונית למייל • רגע, אינכם רוצים חשבונית במייל מחברת התקשורת שלכם? לא בטוח שתדעו שהחשבונית הרגילה עומדת להיעלם מתיבת הדואר • מספיק שהתעלמתם או שכחתם להשיב לפנייה של החברות בנושא, ואתם בפנים • בקיצור, כדאי שתעיינו בחשבונית החודשית, כי למרות שמשרד התקשורת יודע היטב שאינכם מעיינים בה, הוא עומד להתיר לחברות להודיע לכם על ברירת המחדל של החשבונית האלקטרונית… דרך החשבונית המודפסת  

ח"כ יעקב טסלר, יו"ר הוועדה לפניות הציבור בדיון בוועדה | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

אם שום דבר לא ישתנה, יש סיכוי גדול שמאות אלפי אזרחים שאינם מחוברים לדיגיטציה יגלו שאינם מקבלים את החשבונית החודשית של הסלולר שלהם.

זאת, משום שמשרד התקשורת מאריך את זמן השימוע בנושא שליחת חשבוניות של חברות התקשורת באמצעים דיגיטליים, במקום בדואר. כזכור, בחודש מרץ שקל המשרד לאפשר לחברות לבחור את ברירת המחדל לשליחת חשבוניות: בדואר או בדיגיטל, אולם חזר בו לאחר מכן. כעת שוב מבקש המשרד לשנות סדרי עולם.

כיום, על פי החוק, נדרשות חברות התקשורת לשלוח ללקוחותיהם בדואר, את החשבוניות החודשיות וזאת ברירת המחדל של החוזה. לקוח שנתן את הסכמתו לחברה, מקבל את החשבונית במסרון או בדוא"ל. בשימוע אותו עורך כעת משרד התקשורת, מוצע לאפשר לחברות לקבוע ולבחור לעצמן את ברירת המחדל.

במסמך השימוע ששלחה מנכ"לית המשרד לירן אבישר בן-חורין לחברות התקשורת, נכתב ראשית המצב הקיים: "כיום, בעלי הרישיונות נדרשים לשלוח בדואר למנוי את החשבונות החודשיים, אלא אם המנוי נתן את הסכמתו למשלוח החשבון בדרך אחרת".

בהמשך מפרט המסמך שורה של סיבות לשינוי: "נוכח המגמה הירוקה העולמית המעודדת שמירה על איכות הסביבה באמצעות הפחתת השימוש בנייר; בשל השימוש הגובר באמצעים טכנולוגיים לצורך קבלת חשבונות; על מנת לקדם את הנגשת המידע לצרכן ואת עקרון השקיפות; ומתוך רצון להפחית ברגולציה עודפת – שוקל המשרד לאפשר לבעלי הרישיונות לקבוע את ברירת המחדל לקבלת חשבונות עבור מנויים פרטיים – אלא אם בחרו בדרך אחרת לקבל את החשבון".

חמש אפשרויות

אם השימוע יעבור בשלום, רישיונות חברות התקשורת, בסעיף שליחת חשבוניות יעברו תיקון: בכל חוזה הצטרפות של מנוי חדש, יוצג מסמך נפרד המפרט את חמשת האפשרויות לקבלת החשבוניות:

(א) דואר רגיל;

(ב) דואר אלקטרוני, שהמנוי מסר, עם קובץ מצורף;

(ג) מסרון עם קישור מצורף;

(ד) אתר האינטרנט של בעל הרישיון;

(ה) אמצעי אלקטרוני אחר על פי בחירתו של בעל הרישיון.

והיה אם לא בחר המנוי באחת מדרכים אלו, יוכל בעל הרישיון לבחור לשלוח את החשבון למנוי באחת משלושת הדרכים הראשונות. הבעיה: המסמך לא מפרט מה יעשה המנוי החרדי – או סתם אזרח שאין לו מייל, או לא מעוניין למסור את כתובתו זו – שלא יבחר באחת מהאפשרויות, אולם החברה תחליט שהיא שולחת חשבוניות רק דרך המייל.

השינוי בתקנות מתייחס גם ללקוחות קיימים. "בעל הרישיון המעוניין לשנות את אופן שליחת החשבון אל מנוי אשר לא בחר את אופן קבלת החשבון, יודיע למנוי כאמור באמצעות מסרון, על שינוי דרך שליחת החשבון ויאפשר למנוי לבחור את אופן קבלת החשבון באמצעות השבה למסרון, ארבעה עשר ימים בטרם שינוי אופן שליחת החשבון". המשמעות: קשיש שלא ישים לב למסרון או לא הבין שהוא צריך להשיב עליו, יפסיק לפתע לקבל את החשבון החודשי בדואר והוא לא יבין למה. משרד התקשרות לא מגן בסעיף זה על ציבור הקשישים ולא מציב מנגנון מספק על מנת לבדוק, האם המנוי קיבל את המסרון והבין את הנאמר בו.

ומה יעשו החרדים?

כלפי המגזר החרדי כותבים במשרד התקשורת, כי "מנוי החסום לקבלת מסרונים יקבל הודעה כאמור, בחשבון החודשי הנשלח למנוי". אולם משרד התקשורת סותר את עצמו ואינו מאמין שהמנוי החרדי אכן יראה את ההודעה בחשבון החודשי: "מכיוון שאנחנו סבורים שמנויים לא כל כך נוהגים להסתכל בחשבון, הכי טוב להשמיע להם את ההודעה על השינוי באמצעים שהם כן יותר חשופים אליהם כמו סמס, הודעת דואר אלקטרוני והודעה קולית".

את הדברים הסותרים את מסמכי השימוע, אמר מאיר בן בסט, מנהל תחום פיקוח צרכני במשרד התקשורת בדיון בוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעקב טסלר. הדיון נערך בחודש יוני האחרון, תחת הכותרת: פניות ציבור בנושא: מעבר אזרחים ממשלוח דואר פיזי למשלוח דואר דיגיטלי ללא הסכמתם.

מדובר בנושא שצובר תאוצה בתקופה האחרונה, בדיון קבל טסלר כי "בתקופה האחרונה הצטברו פניות רבות הקובלות כי מספר חברות הפסיקו לשלוח את דפי החשבון החודשיים בדואר רגיל ועברו לדואר אלקטרוני וזה ללא קבלת הסכמה מפורשת מראש של הלקוח. אין ספק שהמעבר העולמי לאמצעים דיגיטליים זה דבר מאוד נוח ומאוד מקל, גם בעלויות, גם שזה בצורה יותר מסודרת, לא תלוי בשיבושי דואר וכהנה. אבל יחד עם זאת, יש המון אנשים באוכלוסייה בישראל שאין להם דואר אלקטרוני. יש כאלה שלא יודעים איך להשתמש בזה, יש אוכלוסיות קשישים שאין להם דרך או גישה, ובעצם ברגע ששולחים להם את הפירוט, החשבונות, כל הדברים שנשלחו אליהם, הם לא מקבלים את המידע על הפעולות שהם ביצעו".

פנייה חד שנתית

בן בסט הודה בדיון כי "על פי הוראות הרישיון של בעלי הרישיון לאספקת שירותי טלפוניה ואינטרנט, הם (בעלי הרישיון. קרי: החברות. ד"ש) מחויבים לשלוח חשבון למנוי באמצעות הדואר, אלא אם הוא ביקש אחרת. אם הוא לא ביקש אחרת, זה אמור להיעשות באמצעות הדואר". את הנקודה הזאת בדיוק מבקשים כעת לשנות במשרד התקשורת, שינוי שעלול להביא לפגיעה בציבור הקשישים ובמגזר החרדי.

לגבי אופן שליחת החשבון למנוי אמר בן בסט, כי "יש הנחייה שמאפשרת לבעלי הרישיון – ואני מדבר רק על בעלי רישיון סלולר ורישיונות אחודים, זה לא חל כרגע לא על בזק ולא על הוט טלקום – לפנות פעם בשנה – לא יותר מזה – למנויים, ולשאול אותם האם הם מעוניינים לשנות את הדרך שבה הם יקבלו את החשבון מדרך שבאמצעות הדואר לדרך דיגיטלית. אם המנוי מתעלם מההודעה שהוא מקבל כמובן ששום דבר לא משתנה והוא ממשיך לקבל את החשבון באמצעות דואר רגיל".

כעת, מאפשר התיקון שמשרד התקשורת מציע, לשלוח את החשבון למנוי דרך הדוא"ל, אם ישנו כזה, גם כאשר "המנוי מתעלם מההודעה שהוא מקבל". ומדוע לא יחייב משרד התקשרות את החברות להתקשר אל המנוי על מנת לבצע את שינוי אופן שליחת החשבונית? האם לחברות לא ישתלם לבצע שיחה אחת למנוי על מנת להרוויח כמה שנים קדימה של הדפסת חשבוניות ושליחתן בדואר?

הקנס החרדי

אם זה מנחם אתכם, מנכ"לית משרד התקשורת קובעת, כי "מנוי רשאי לשנות בכל עת, בעל פה או בכתב, את דרך קבלת החשבון".

שינוי נוסף בתיקון המוצע: משרד התקשורת מציע להפסיק לגבות כסף עבור פירוט שיחות שישלחו למנוי בדרך דיגיטלית. "בעל הרישיון רשאי לדרוש תשלום סביר בגין 'פירוט שיחות', מכל מועד שהוא, שנשלח אל המנוי לבקשתו באופן קבוע או באופן חד-פעמי, רק במקרה שהחשבון התקבל אצל המנוי כמפורט בסעיף א", חשבונית שמתקבלת דרך הדואר הרגיל.

השינוי מיטיב עם מבקשי השירות אולם יוצר אפליה בו זמנית, מול מי שאינם מעוניינים לקבל את החשבוניות בדיגיטל.

ועוד לא דיברנו על העובדה שכלל בעלי העסקים שיפסיקו לקבל את החשבוניות בדואר ויעברו לחשבונית דיגיטלית, ייאלצו בסופו של דבר להדפיסן עבור רשויות המס, כהוצאה מוכרת.

בקיצור, אם יש לכם מה לומר בנושא למשרד התקשורת אתם יותר ממוזמנים לשלוח תגובה ובקשה לאגף כלכלה במשרד התקשורת, למר אריאל שטיינר, בדואר אלקטרוני: [email protected] עד יום 20 בדצמבר 2020.

לטיפולך בהמשך, ח"כ טסלר. המתחיל במצווה, אומרים לו גמור.

כתיבת תגובה