שיא בנמל אשדוד: האונייה הגדולה שעגנה אי פעם בישראל

אוניית המכולות הענקית הגדולה ביותר שהגיעה אי פעם לנמלי ישראל, עגנה הבוקר בנמל אשדוד | אוניית הענק, הנושאת על סיפונה 20 אלף מכולות, הגיעה בהפלגה ישירה מנמל קינג עבדאללה שבערב הסעודית, דרך תעלת סואץ וקבעה שיא חדש מבחינת גודל אונייה וכמות מטענים שהנמלים בישראל יכולים לקלוט | האונייה, באורך של 400 מטרים וברוחב של 61.5 מטרים הינה בעלת קיבולת של 24 אלף מכולות

אניית מטען של MSC בחופי ישראל | צילום: רענן כהן

היסטוריה: אוניית המכולות הענקית MSC Nicola Mastro הגדולה ביותר שהגיעה אי פעם לנמלי ישראל, עגנה הבוקר (יום ג') בנמל הדרום באשדוד. אוניית הענק, הנושאת על סיפונה 20 אלף מכולות, הגיעה בהפלגה ישירה מנמל קינג עבדאללה שבערב הסעודית, דרך תעלת סואץ וקבעה שיא חדש מבחינת גודל אונייה וכמות מטענים שהנמלים יכולים לקלוט.

מדובר באונייה חדשה, שהושקה רק השנה, באורך של 400 מטרים (כמו ארבעה מגרשי כדורגל) וברוחב של 61.5 מטרים. קיבולת האונייה היא 24 אלף מכולות (TEU) ויש עליה כ-20 אלף מכולות.

השיא הקודם נרשם בנובמבר שנה שעברה, כאשר את נמל הדרום פקדה אונייה המובילה כ-19 אלף מכולות והייתה עד אז לאונייה הגדולה ביותר שפקדה את נמלי ישראל.

היום, כאמור נרשם שיא חדש כאשר אוניית המכולות מהגדולות ביותר בעולם, עגנה ברציף 28 בנמל הדרום וקבעה שיא חדש של כל הזמנים.

הגעתה של האונייה לנמל הדרום מהווה אבן דרך נוספת בחיבוריות הספנות של מדינת ישראל לעולם הרחב ואבן דרך נוספת הממחישה את נחישות משרד התחבורה למימוש חזון שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, להעמיד את נמלי ישראל בשורה אחת עם הגדולים בנמלי העולם, המסוגלים לשרת אוניה בסדר גודל שכזה.

גודלה של האונייה ועצם הגעתה משפיעים ללא ספק על מחירי ההובלה הימית לישראל, בעיקר בהיבט חיבורה הישיר של מדינת ישראל עם העולם- חיבוריות המונעת את הצורך בלוגיסטיקה מורכבת ויקרה לצרכן הישראלי, נחלתן של מדינות אחרות בעולם שלא השכילו להכין את תשתיותיהן בטרם עת בגידול האוניות.

השרה רגב סיירה היום בנמל הדרום בלוויית מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי, מנכ"ל נמל הדרום, אייל ברוך וגורמי מקצוע נוספים, התרשמה מהרציף האוטומטי ותהליכי הפריקה האוטומטיים ושמעה על הצמיחה המהירה בישראל בהיקף הפעילות.

טיפול בתשתיות מותאמות

לאחר הקמת שני נמלי ים חדשים ומתקדמים, נדרש טיפול בתשתיות ההובלה מהרציפים ועד ללקוח. לשם כך מוקם בימים אלה מערך של צירי תנועה חדשים במרחב נמלי הים באשדוד וחיפה, שיאפשרו גישה נוחה להובלת מטענים מהנמלים ואליהם. מערכת הכבישים שבהמשך תצורף אליה גם מסילה, תפחית את עומסי התנועה באזור וצפויה להוריד את עלויות ההובלה ליבואנים וליצואנים, הוזלה שתגיע ללקוחות הקצה, לכל בית ומשפחה בישראל.

משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל (חנ"י) השקיעו בשנים האחרונות משאבים גדולים ומשמעותיים בפתיחת שני נמלים חדשים באשדוד ובחיפה שביכולת התשתיות והטכנולוגיה בהן יש את היכולת לקלוט אוניות ענק. בנמל הדרום, שנפתח במהלך השנה החולפת, הוקמו, בין היתר, רציפים ארוכים, והשוקע (העומק של הרציף של 16 מטר) הותאם לקליטת אוניות גדולות.

מעבר לכך, לקראת קליטת קו האוניות הגדולות, ומשום שהתמרון של אוניות גדולות נחשב למורכב במיוחד, חנ"י הוציאה את הנתבים להכשרות מיוחדות הכוללות סימולציה באנגליה ורכשה אוניות גוררת מתאימות לשם כך.

שרת התחבורה מירי רגב: "התחרות בנמלי הים מאפשרת לנו לשבור שיאים ולקלוט כאן בישראל את אוניות המטענים הגדולות ביותר בעולם. בזכות הגעת המגה-אוניות תעריפי ההובלה הימית לישראל וממנה נחתכים ונמצאים בירידה, מה שמאפשר בסופו של דבר למשק הישראלי להיות יותר תחרותי בייצוא וגם בייבוא. אחרי שנים רבות שבהן נטען כי נמלי הים בישראל הם הגורם הראשון ליוקר המחייה, שינינו את המשוואה, כיום נמלי הים התחרותיים תורמים להפחתת יוקר המחייה בישראל".

השרה רגב הוסיפה כי "הנמלים החדשים בישראל, נמל הדרום באשדוד ונמל המפרץ בחיפה, כבר מחזיקים ביותר מ-40% מהיקף פעילות המכולות לישראל וממנה, מה שמעיד כי התחרות אכן חיה ובועטת ומציעה אפשרויות בחירה לכל יבואן ויצואן".

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן: "במהלך החודשים האחרונים, הרפורמה בתחרות בנמלי הים הובילה לקיצור דרמטי של התורים התפעוליים, של המתנות אוניות מחוץ לנמלי ישראל. בתחילת שנת 2022, עם פתיחתם המלאה של נמל המפרץ בחיפה ונמל הדרום באשדוד, הסתיים החלק הראשון ברפורמת נמלי הים בישראל ונפתח עידן תחרותי. שנה וחצי לאחר מכן, התחרות בין הנמלים בעיצומה, מחירי ההובלה הימית לישראל וממנה נמצאים בירידה מתמשכת, היקף הפעילות בנמלים שובר שיאים והתור התפעולי של אוניות הממתינות לפריקה חוסל".

"כעת, מקדם משרד התחבורה יחד עם חברת נמלי ישראל (חנ"י), את השלב הבא ברפורמה – חיבור תשתיות הנמלים והעורף הלוגיסטי. מדובר על שיפור ושדרוג תשתיות ההובלה מנמלי הים ללקוחות והנחת תשתיות להגדלת הסחר הבינלאומי, באמצעות העברת מטענים, מנמלי ישראל למדינות המזרח התיכון והמפרץ הפרסי", הוסיף בן זקן.

יו"ר חברת נמלי ישראל, עוזי יצחקי: "פקידות המגה אוניות בנמלי ישראל מהוות גורם משמעותי בשיפור היכולות והשירות שמעניקים נמלי ישראל לכלל המשק והכלכלה. קליטת האוניות הגדולות בנמלי הים, שנעשות ברציפים אוטומטיים עם תשתיות טכנולוגיות מתקדמות, מאפשרת את הוזלת עלויות שינוע המטענים עבור היבואנים והיצואנים ולא פחות חשוב מכך מייעלת את השרשרת הלוגיסטית בכלל ההיבטים התפעוליים".

כתיבת תגובה