שישה עקרונות לתכנון הבית

יותר ויותר אנשים מבינים, גם בגלל הקורונה, אבל לא רק, את הערך של בית פרטי • הנתונים מצביעים על מגמות בשוק הנדל"ן  – התעניינות בקניית קרקע באזורי הפריפריה ובקיבוצים וכן עלייה ניכרת בצפיות באתרי אינטנרט בנכסים צמודי קרקע • המהנדס אלי הראל, בוגר הטכניון בהנדסה אזרחית, חבר במספר ועדות תקינה במכון התקנים, מומחה בייעוץ לבנייה צמודת קרקע ממליץ מניסיונו העשיר, כיצד לבנות בתים טובים יותר ולחסוך מאות אלפי שקלים

בית צמוד קרקע | צילום אילוסטרציה: Nomad_Soul, שאטרסטוק

"…וּבָנוּ בָתִּים וְיָשָבוּ וְנָטְעו כְרָמִים וְאָכְלוּ פִּרְיָם"

ישעיהו ס"ה, כ"א

קניתם פיסת קרקע ואתם בדרך להגשים את חלום חייכם: לבנות בית צמוד קרקע, עם גג אדום או בלעדיו, על גבעה או במישור, וחצר קטנה. אתם מגשימים חלום של דורות רבים לפניכם: בונים בית בארץ ישראל. 

מהם עקרונות שעל־פיהם כדאי לתכנן את הבית? איך העקרונות האלה יביאו לשדרוג הבית ולשיפור איכות החיים בו? 

רוב האנשים אינם מבינים את משמעויות התכנון, את חשיבות התכנון ואת השלכותיו, אלא רוצים ישר לגשת לביצוע. סבלנות. גם זה יגיע. 

לפניכם שישה עקרונות שלפיהם תאפיינו את הבית. כמה מהם בוודאי יאירו לכם נקודות שלא חשבתם עליהן. 

עיקרון ראשון: הגדרת רצונות, צרכים וחלומות 

בבואכם לאפיין את הבית ולהגדיר מה אתם רוצים שיהיה בו, שבו עם עצמכם וכתבו את כל הרצונות, הצרכים, המאוויים והחלומות שלכם, את כל מה שכמוס בלבכם, כל מה שאי פעם חשבתם שיהיה לכם בבית. לדוגמה: בית קטן עם וילונות לבנים; דלת כניסה חצי שקופה; גג אדום ומרפסת גדולה; שולחן פינג־פונג גדול מתחת לפרגולה… 

זו הפעולה ה'כיפית'. כאן אתם מתחילים להפליג בדמיון.

סינון הדרישות יבוא מאליו בהמשך, כדי שהן יהיו תואמות זו לזו, ריאליות ובנות ביצוע. 

מה הכוונה? 

אי אפשר לממש חלום של בית בן קומה אחת, שבו מצד אחד יהיו עשרה חדרים מרווחים, ומצד שני הבית בגודל של 100 מ"ר. מן הסתם תצטרכו לוותר על משהו בבית. כאן תצטרכו למיין ולהפריד בין צרכים – שהם חובה, לבין רצונות – שהם רשות. 

חשוב להדגיש שאם יש דבר שחשוב לכם ושקרוב ללבכם מאוד, כמו למשל פסנתר כנף באמצע הסלון, תתעקשו עליו כדי שלא תחיו בהרגשה של החמצה תמידית, או כדי שלא תתחילו בשיפוץ מיד לאחר הכניסה לבית. 

עיקרון שני: תכנון הנדסי, פרקטי ונכון של הבית

זהו עיקרון רחב שכולל את פרטי הפרטים ואת ההשלכות ההנדסיות והטכניות של הצרכים והרצונות שלכם למשל: 

  • תכנון נכון של מיקום החדרים והפריטים בבית 
  • נגישות 
  • גג רעפים או גג שטוח
  • הכניסה לבית
  • סוגי פרגולות ועוד

עיקרון שלישי: נגישות לצורכי תחזוקה 

נושא חשוב זה אינו זוכה לתשומת לב מספקת בימינו: כל בית צריך תחזוקה!

בשלב התכנון אתם צריכים לחשוב איך תוכלו לתחזק את הבית בקלות, כלומר לגשת לכל מקום בבית שדורש תחזוקה מבלי להעמיד את עצמכם בסכנה בטיחותית או לגרום לכם טרחה גדולה. 

לדוגמה: אם יש לכם דודי שמש וקולטים המותקנים על גג רעפים האם יש לכם גישה לדוד ולקולטים? 

התקן הישראלי 1525, חלק 2 – העוסק בניהול תחזוקת בניינים: בנייני מגורים וסביבתם הקרובה – מערכות שירות, ממליץ לבצע אחת לשנה בדיקות למערכת הסולרית. בין היתר הוא ממליץ לבצע בדיקה חזותית של שלמות המערכת; גילוי דליפות ונזילות בדוד, בקולטים ובצנרת; בדיקת שלמות הזכוכית בקולטי השמש; ניקיון הזכוכית מפני האבק המצטבר עליהם, כדי שהאפקטיביות שלהם תהיה טובה יותר; ובדיקת שלמות העיגון של התושבות, של הדוד ושל הקולטים כדי לראות שאין בעיית בטיחות (המערכת של דוד השמש מעוגנת לגג ואמורה להחזיק מעמד בסערות החורף). 

השאלה היא: איך ניגשים לקולטים כדי לטפל בהם? האם הגישה אליהם קלה ונוחה או מסוכנת? האם כדי לשטוף את פני הקולטים או לתקן נזילה קלה תצטרכו להזמין איש מקצוע עם משאית מנוף, שרק היא עשויה לעלות לכם כ־2,500 שקלים? 

לכן, אם החלטתם שבבית שלכם יהיה גג רעפים, דרשו מהמתכנן שלכם שיהיה גם גג שטוח קטן. על הגג הטכני הזה תמקמו מערכות שונות כגון קולטים של דוד השמש ומזגנים. 

כמובן עליכם לוודא שמתוכננת גישה בטיחותית אל הגג ושקיימת תשתית ניקוז למי הגשמים. 

באותו אופן יש להתייחס לכל המקומות שעלולה להיות אליהם גישה בעייתית. הנושאים השכיחים ביותר הם מזגנים (מיקום המנועים של המזגנים), דודי שמש (ניקוי קולטים, תיקון דליפות של הדוודים), וחלונות גבוהים.

עיקרון רביעי: עלויות הבנייה ואחזקה שוטפת

תכנון תקציבי מהווה גורם חשוב מאוד בתכנון הבית. לא כדאי לתכנן בית גדול מדי אם אין יכולת כלכלית לבנות אותו ובעיקר לממן את עלות האחזקה. כשאומרים שבית פרטי הוא 'בור בלי תחתית' אכן מתכוונים לכך. 

זה מתחלק לשניים: 

הוצאה חד־פעמית לצורך הבנייה שטח בנוי גדול יותר משמעו עלויות בנייה גבוהות יותר, גובה אגרת בנייה לרשות מקרקעי ישראל או לעירייה גבוהה יותר, יותר ריהוט ועבודות נגרות, יותר גופי תאורה, עיצוב פנים של שטח גדול יותר… 

הוצאות שוטפות לאחזקה עבור שטח בנוי גדול יותר תשלמו ארנונה גבוהה יותר. שטח גדול יותר דורש יותר תאורה מלאכותית וצריכת החשמל גבוהה יותר. שטח גדול יותר שצריך לנקות ולתחזק משמעו יותר שעות עבודה שלכם בניקיון הבית או יותר שעות עבודה של עוזרת בית, וכדומה.

כדי להוזיל את עלות הוצאות הבית בתחום צריכת החשמל והמים אתם צריכים לאפיין ולוודא שהתכנון של הבית מתייחס גם לבידוד התרמי, לאוורור, לתאורה טבעית, לדודי שמש, ועוד.

עיקרון חמישי: שינויים עתידיים

בית הוא דבר דינמי. הצרכים שלנו משתנים בפרקי זמן קבועים של כ־8 – 10 שנים:

אם אתם זוג צעיר עם ילדים קטנים, כדאי לדעת שילדים קטנים רוצים להיות ביחד באותו חדר. 

כעבור כמה שנים הילדים מתבגרים וכל אחד רוצה את הטריטוריה שלו, רצוי בחדרים נפרדים. 

כעבור עשר שנים נוספות הילדים עוזבים את הקן. אתם תישארו עם הילדים הצעירים או לבדכם. במקרה כזה לא תרצו לתחזק בית גדול וריק שהעלויות שלו גבוהות מאוד מבחינת הניקיון, הארנונה, ועוד. 

אתם תרצו להשתמש באזור שהתפנה לצרכים אחרים: לפתוח בבית משרד או קליניקה שבה תקבלו לקוחות, או להשכיר חלק מהשטח, לכן טוב תעשו אם כבר בשלב הראשוני תחשבו איך אפשר יהיה לעשות בבית שימוש נוסף הכנות לכניסה נוספת הנפרדת מאזור המגורים הפרטי, או אולי הכנה למעלית קטנה. 

ייתכן גם שבעתיד תרצו לארח את הילדים עם משפחותיהם הצעירות. במקרה כזה יהיה נוח מאוד אם לכל משפחה יהיו שירותים צמודים משלה. על ההכנות לשירותים ולנקודות הביוב כדאי לחשוב כבר בשלב הראשוני. 

כיוון שלכל תקופה צרכים משלה, אפשר וכדאי לבצע הכנות מתאימות מראש, במיוחד של התשתיות (מים, ביוב, חשמל, תקשורת, גז, וכדומה), כדי שבבוא היום יהיה קל הרבה יותר וזול הרבה יותר לבצע את השינויים. 

מיקום המדרגות, הממ"ד, הכנה של קו ביוב, ועוד, משפיעים על היכולת ועל הקלות לבצע שינויים בבית בעתיד. 

עיקרון שישי: אפיון צרכים לשבת ולחג

לציבור הדתי והמסורתי נדרשות הכנות מיוחדות לשבת ולחג. העלות אינה גבוהה, אך היא תשדרג את איכות החיים שלכם – תאורה, בתי תקע, שקעים. 

כדאי לעשות את כל זה בשלב התכנון כדי שלא תהיו מופתעים בסוף התהליך. 

ששת העקרונות והשיקולים הללו הנדרשים לאפיון הבית שלכם יקלו על המתכננים וייתנו לכם את התוצאות שביקשתם. רק אתם יודעים מה אתם רוצים מהבית כיום ומה תרצו ממנו בעתיד; מהן ציפיותיכם ממנו ביום־יום ומה בשבתות וחגים. שבו עם עצמכם כדי לברר מה חשוב לכם ואיך אתם יכולים לשפר. 

בית בונים, בדרך כלל, פעם אחת, וכדאי שתשקיעו זמן באפיון ובתכנון כדי להפיק ממנו את המרב והמיטב. 

הרווח מהתהליך הזה יתבטא באיכות החיים, ובמשך הזמן גם יחזיר לכם את ההשקעה.

אלי הראל | צילום: דניאל כהן

יש אנשים שאינם מחליטים מהר. הם מגיעים מאוד לא מגובשים לאדריכל, מחליטים פעם אחת כך ופעם אחרת ההפך. במקרה הזה, תהליך התכנון מתמשך. בשלב מסוים מחליטים, כי צריך כבר לסיים את התוכניות ואי אפשר למשוך את הפגישות עד אין־סוף. 

הבעיה היא שבתהליך הבנייה מתחילות ההתלבטויות מחדש. במקרה כזה משך זמן הבנייה מתארך, ואז עלות הבנייה גדלה בגלל שינויים ותוספות. 

לכן, אם אתם מתקשים להחליט, בצעו בסבלנות בדיקות מקיפות באשר להחלטות שעליכם לקבל. זה יכול לדרוש מכם זמן, אך נסו להגיע למתכננים כשאתם מגובשים ככל האפשר ושלמים עם החלטותיכם. 

לא כולם בנויים לזה ולא לכולם יש סבלנות וזמן לכך. יש המעדיפים שהמתכננים יעשו את העבודה הזאת עבורם. 

אם אתם מוכנים להשקיע בכך זמן הרווח כולו יהיה שלכם, הן מבחינת התוצר שתקבלו והן מבחינת העלויות. 

הכותב הוא מהנדס ומחבר הספר 'בונים על הפרטים הקטנים' – מדריך לבונים בית צמוד קרקע
לשאלות ולפרטים נוספים:  [email protected]    

כתיבת תגובה