שמיים סגורים: מי מנע את ההחלטה עד כה?

עד להודעה חדשה: ישראל סוגרת את השמיים לטיסות מכל היעדים • רשות שדות התעופה קיבלה את ההוראה והפיקוח על נתב"ג הועבר לפיקוד העורף • משרד המשפטים: היועהמ"ש לא מנע את האישור להחלטה על סגירת השמיים • ואיזו טיסה גרמה להחלטה לעבור אתמול?

נתב"ג, ימי הקורונה | צילום: יוסי זמיר, פלאש 90

בעיצומה של השבת התקבלה ההחלטה: סוגרים את נתב"ג, השמיים הפתוחים של ישראל, שהתהדרה בהם כל כך – הופכים חתומים ויצוקים בבטון.

זאת, בעקבות מחדל של הגעת טיסה מארה"ב ודו"ח מיוחד של אמ"ן שקבע כי כמות הנדבקים הגבוהה ביותר מקרב השבים ארצה באה מניו יורק, וכי "מרבית החולים מקרב השבים ארצה באים מניו יורק", הורה ראש הממשלה בנימין נתניהו על עצירת הנחיתות בישראל.

ההנחייה על סגירת השמיים התקבלה לאחר שנודע כי עשרות נוסעי טיסה נוספת מארה"ב שנחתה בנמל התעופה בן גוריון, לא הועברו למלונית לבידוד, וחלקם אף עלו על מוניות. בעקבות זאת, הודיעה יונייטד איירליינס  האמריקנית שהינה היחידה שהפעילה קו מניו-יורק לת"א בימים אלה, כי תפסיק את הטיסה היומית שלה לישראל. גם טיסת UA 90 שהייתה אמורה להמריא מניוארק בשבת בוטלה.

כאמור, הסיבה העיקרית להוראה הדרמטית על השמיים הסגורים היא, שהנחיות משרד הבריאות לא נאכפו עד עתה, והשבים מחו"ל שהיו אמורים לשהות בבידוד ולדווח על כך לרשויות החוק, לא ביצעו זאת בפועל. העלייה במספר חולי הקורונה מקרב השבים מחוץ לארץ, שלפי גורמים במשרד הבריאות רבים מהם אינם מצייתים להוראות הבידוד, הביאה להצהרה מצד משרד הבריאות: "המלצות המשרד מאוד ברורות בנושא ויש חשיבות להפחתה ככל הניתן של מספר הטיסות הנכנסות והדבר הנכון לעשות לצמצם ככל הניתן את מספר הנוחתים ולשלוח את כל השבים למלוניות. כלל השבים לארץ עוברים בדיקת חום ותשאול סימפטומים על ידי מד"א מיד עם נחיתתם", נמסר ממשרד הבריאות.

האצבע המאשימה שהופנתה לכיוון משרד הפנים נהדפה, כשאנשי המשרד ביקשו להסיר מעצמם את האחריות להיעדר האכיפה, למרות שלפי החלטת הממשלה, משרד הפנים אמור לפקח על יישום ההנחיה. נציין, כי ההוראה על בידוד הבאים מחוץ לארץ קיימת כבר למעלה מחודש ימים וקיבלה תוקף רשמי בחודש שעבר, למרות שאין דרך לאכוף אותה. לעת עתה, לא חל צו חוקי המחייב את השבים ארצה להיכנס לבידוד ולפי פרסומים שונים, פיקוד העורף יקבל מעתה את הפיקוד על שדה התעופה בן גוריון

רשות שדות התעופה הונחתה בינתיים לבלום את הגעתן של כלל הטיסות הנכנסות למדינת ישראל וזאת – עד אשר תושג הסדרה משפטית שתאפשר לפיקוד העורף לבדוק את הבאים בשערי הארץ ולהעבירם ישירות למלוניות באמצעי הסעה מיוחדים והמשך פיקוח על הליך הבידוד המתבצע כנדרש.

במהלך השבת ומוצאה, פורסם בתקשורת כי נוצר צוואר בקבוק משפטי המקשה על משרד הפנים והבריאות לפעול לבידוד הבאים מחו"ל וביהעדר צו משפטי מיוחד – הוא לא יוכל להתבצע. כמו"כ פורסם כי היועהמ"ש עיכב ואף מנע את הממשלה לבידוד הבאים מחו"ל.

ממשרד המשפטים נמסר בתגובה:

"בהמשך לפרסומים, הרינו להבהיר: היועץ המשפטי לממשלה לא עיכב ולא מנע מהממשלה לפעול על-פי הצרכים, כפי שהוצגו, בנוגע לבידודם של מי ששבו לארץ מחו"ל. מדובר בתדרוך שקרי וכוזב.

"ביום 2.4.2020 אישרה הממשלה תיקון לתקנות שעת חירום (נגיף הקורונה החדש) (בידוד במקום לבידוד מטעם המדינה) התש"ף-2020, שמסמיך את משרד הבריאות להורות על כך שכל אדם הנוחת בישראל ייכנס לבידוד במלונית למשך 14 ימים, כולל בכפייה, אלא אם הוכיח לשביעות רצונו של נציג משרד הבריאות בשדה התעופה כי יש באפשרותו להיות בבידוד ביתי.

"זהו כלי משמעותי ואפקטיבי אותו ביקשה הממשלה ואושר משפטית ע״י היועץ המשפטי לממשלה, כדי להתמודד עם התפשטות נגיף הקורונה מאת אלו המגיעים לארץ מחו״ל.

"מובן כי לשם הבטחת האפקטיביות של כלי זה נדרש יישומו באופן קפדני על ידי הגורמים המבצעים בשטח. יש לוודא כי הדברים אכן מבוצעים, כנדרש על פי התקש״ח (תקנות שעת חירום. ח"ב).

"מתברר כי היום (בשבת. ח"ב), ביקש משרד הבריאות לראשונה להקשיח עוד יותר את המנגנון שיחול על אלו החוזרים לארץ, כדי להבטיח באופן מלא את חובת הבידוד.

"היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו פועלים יחד עם גורמי המקצוע והדרג המדיני כדי למצוא הסדר מתאים שיעמוד בדרישות הדין.

"כל פרסום ביחס לעמדה המשפטית הסופית ביחס להסדר המתוקן, שהתבקש כאמור לראשונה רק היום, הינו חסר בסיס".

כתיבת תגובה