שני מנהיגים, פגישה ספונטנית, והיסטוריה שנחצתה

כששני מנהיגים מוזרים מחליטים בספונטניות לקיים פגישה מוזרה – נוצרת פגישה היסטורית, ספונטנית ו… מוזרה • נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ורודן קוריאה הצפונית קים ג'ונג און נפגשו הלילה בשטח המפורז שבין שתי הקוריאות, פגישה שהוזמנה באמצעות ציוץ בטוויטר • אגב כך עשה טראמפ היסטוריה – הוא הנשיא הראשון שדרך על אדמת צ. קוריאה

פגישה מוזרה, ספונטנית והיסטורית. שני המנהיגים היום בגבול שתי הקוריאות | צילום: דוברות הבית הלבן

יצא לכם להיות בעיר מסוימת ו'לקפוץ' לבקר חבר? חשבתם שזה תענוג השייך רק לפשוטי עם? אולי טעיתם, ואתם דווקא כן בחברה טובה. נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, השוהה כעת בצידו המזרחי של העולם לרגל  פסגת מדינות ה-G20, קפץ לבקר את חברו וידידו הרודן קים ג'ונג און, מנהיג, דיקטטור ושליט קוריאה הצפונית.

מי שאשם בפגישה הזו, היא הרשת החברתית 'טוויטר' שטראמפ אוהד מושבע שלה, ושהוא מקפיד לצייץ בה את דבריו מעל לראשי קהיליית התקשורת שאינה אוהדת אותו בלשון המעטה. כעת מתברר, כי קים ג'ונג און הוא אחד ממיליוני העוקבים אחר חשבונו של טראמפ, ושלדבר ישנן משמעויות מדיניות רחבות היקף.

טראמפ, שהגיע לדרום קוריאה אחרי שהשתתף בוועידת ה-G20 באוסקה, יפן, ביקר היום (א') לראשונה באזור המפורז בין הקוריאות. לפני הפגישה עם קים, סייר טראמפ באזור המפורז עם נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין ונפגש עם חיילים אמריקנים המוצבים במקום.

לפני שיצא לדרום קוריאה, לפגישה מתוכננת עם נשיא דרום קוריאה מון ג'יאה-אין, צייץ טראמפ: "אחרי כמה פגישות חשובות מאוד, בין השאר עם נשיא סין שי ג'ינפינג, אעזוב את יפן לדרום קוריאה (לפגישה עם הנשיא מון, ד.ש.). כשאהיה שם, אם קים מצפון קוריאה רואה את זה, אני מוכן להיפגש איתו בגבול, באזור המפורז בין המדינות, רק ללחוץ את ידו ולהגיד שלום". מסתבר, שקים אכן עוקב אחרי דבריו של טראמפ, ובשל כך הוא ראה את ההזמנה והשיב לה בחיוב.

הפגישה בין טראמפ וקים בגבול בין הקוריאות הייתה פגישתם השלישית, אולם כל כלי התקשורת מציינים בהתרגשות כי לראשונה בהיסטוריה דרך נשיא אמריקני על אדמת צפון קוריאה. "זו הייתה התראה קצרה, אני מודה לך", אמר טראמפ. "הרבה מאוד דברים חיוביים קורים. יש אופטימיות גדולה מאוד. אנחנו מחבבים אחד את השני מהיום הראשון וזה חשוב מאוד. זה יום גדול עבור העולם". טראמפ אף הזמין את קים לביקור בבית הלבן.

קים, שקיבל לאחרונה מכתב אישי מנשיא ארה"ב, שתוכנו הוגדר כ'מעולה', הופתע מההזמנה ואמר: "הופתעתי מההזמנה. אנחנו מוכנים לשים את העבר מאחור ולפתוח דף חדש עם אפשרויות חדשות". קים הוסיף כי "אם הקשר בינינו לא היה טוב כל כך, הפגישה הזאת לא הייתה אפשרית. רציתי לפגוש אותך שוב".

שני המנהיגים נפגשו בארבע עיניים, פגישה שארכה כ-50 דקות, ושהתקיימה במבנה המכונה 'בית החופש' בצד הדרום קוריאני בעיירת הגבול פנמונג'ום. לאחריה אמר טראמפ, שהוא "גאה מאוד" להיות הנשיא האמריקני הראשון שחצה את הגבול לצפון קוריאה. "זה כבוד גדול", אמר.

הוא הוסיף, כי "זו הרגשה נהדרת" לעשות היסטוריה. "אחרי ההודעה שלי ברשתות, אם קים לא היה מגיע הוא היה גורם לי להיראות רע. הוא הגיע וגרם לשנינו להיראות טוב. הייתה לנו פגישה טובה מאוד. זה היה יום גדול, יום היסטורי. זו הייתה התראה קצרה. טוב שהוא יכל להגיב מהר כל כך, שאנחנו יכולנו להגיב מהר כל כך", אמר טראמפ.

בהמשך דבריו דיבר טראמפ על העתיד הקרוב, ואמר כי "בשבועות הקרובים צוותים משתי המדינות ייפגשו ונראה מה הם יצליחו לעשות". הוא הוסיף, כי בפגישה הם הסכימו לחדש את המשא ומתן על פירוז חצי האי הקוריאני מגרעין.

קים מצדו אמר, שהכניסה של טראמפ לצפון קוריאה הייתה "מעשה אמיץ ונחרץ, המעיד על כך שאנחנו רוצים לשים סוף לעבר הלא נעים". הוא הכניס תקווה לדבריו כשאמר שהוא "מקווה שנתגבר על המכשולים". בהמשך דבריו הוא אף הוסיף כי יהיה זה נהדר אם טראמפ יגיע לביקור בבירה פיונגיאנג.

לפני הפגישה, צפה טראמפ בכמה אתרים מרכזיים מנקודת התצפית 'אולט', יחד עם נשיא הדרום מון ג'ה-אין. בזמן הסיור, טראמפ תקף את התקשורת שלטענתו איננה נותנת לו די קרדיט בנושא היחסים עם קוריאה הצפונית (מזכיר בכך מאד את ידידו בנימין נתניהו, שבביקורו האחרון בארה"ב קבל על כך שכלי התקשורת אינם נותנים סיקור מורחב על הכרזת ארה"ב כי היא מכירה בריבונות הישראלית בגולן, צעד שאותו הוא ראה כהישג אישי שלו). טראמפ אמר שחל שיפור 'כביר' מאז הפגישה ההיסטורית עם קים בסינגפור בשנה שעברה. לדבריו, צפון קוריאה היוותה בעבר סכנה גדולה, אבל "אחרי הפסגה הראשונה, הסכנה חלפה". טראמפ שהגיע לפגישה מלווה בשני יועציו הבכירים בתו איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר, תקף את הכתבים שאין להם הערכה לפועלו, על השינויים שלדבריו התרחשו בצפון. הוא טען, מבלי לפרט או לבסס את דבריו, כי המדינה הקומוניסטית המסוגרת היא "מקום מאוד שונה" עכשיו.

מאידך, כלי תקשורת תקפו אותו – איך לא –  על כך שהסכים להיפגש בשלישית עם קים, על אף שצפון קוריאה חידשה את הניסויים בטילים קצרי-טווח, ולא הראתה לעולם צעדים ממשיים להתפרקות מגרעין.

שתי המדינות נקלעו לקיפאון מדיני אחרי הפסגה הכושלת בין קים לטראמפ בווייטנאם, בחודש פברואר האחרון. היו אף דיווחים על כך שבכירים בצ. קוריאה הוצאו להורג על כישלון פגישה זו. לא ברור, אם הפסגה הספונטנית והקצרה הפעם, תצליח להביא לפריצת דרך. אולם בשלב זה, לא ידוע על הכנות לביקורים של אי מי משני המנהיגים בבירות שתי המדינות.

ראוי לציין, שבפגישתם הראשונה בסינגפור, הסכימו הנשיאים על נקיטת צעדים לשיפור היחסים בין המדינות, ועל פירוז חצי האי הקוריאני מגרעין. ואולם, בפגישתם השנייה לא הצליחו הצדדים לגשר על הפערים ביניהם. נשיא ארצות הברית הבהיר לאחרונה, כי הוא מצפה לשוב למשא ומתן שמטרתו לשכנע את צפון קוריאה לפרק את הנשק הגרעיני שלה.

כתיבת תגובה