תהליך אפיון האתר ב-wemake

ישנן חברות לבניית אתרים שרואות בכל פרויקט חדש של לקוח משהו שהן יכולות להכניס לתוך תבנית או עיצוב קיימים (בין אם רגיל ובין אם "פרימיום"). כלומר, לקחת תבנית מתוך מאגר תבניות לאתרים ובאמצעות "קונסטרוקטור" לבנות אתר לעסק – בפועל לשחק קצת עם הצורה, המבנה, הצבעים – והופ! האתר מוכן.

שיטה זו הייתה מקובלת פחות או יותר עד לסוף העשור הקודם ולא אחת המחיר הנמוך אותו שילם הלקוח התבטא בסופו של דבר בכך שכמעט לא הייתה לו אפשרות להשפיע על הנראות של האתר מכיוון שהעסק שלו הותאם לאתר (ניצק אל התבנית) ולא ההפך(!).

תהליך אפיון מודרני של אתרים

כיום הגישה אצל בעלי עסקים השתנתה והם מבינים שאתר ייחודי שמאופיין על פי הצרכים הייחודים שלהם הוא בסופו של דבר בולט יותר ומאפשר להם לעשות שימוש בתכונות עשירות יותר.

יש הרבה דרכים לאפיין אתרים, אצלנו ב-wemake האפיון מהווה את החלק הראשון ואולי אחד החשובים ביותר בתהליך פיתוח האתר. האפיון מתחיל עוד לפני שאנחנו בכלל מעצבים מסכים, מתכנתים וממלאים את האתר התוכן – זה הסוד.

בשלב הראשון אנחנו בעצם מאפיינים באופן מלא את אופי העסק, הבידול העסקי שלו ואת מטרותיו. החלטנו לשתף אתכם בכמה שאלות שאנחנו תמיד שואלים את הלקוחות שלנו כבר בשלב האפיון.

מיהו קהל היעד?

מיהו קהל היעד אליו אנחנו מכוונים. לכאורה זו נשמעת שאלה שהתשובה אליה נובעת ישירות מסוג האתר (מסחרי, חדשותי וכו'), אך זה לא תמיד כך. לדוגמה, אתר עסקי יכול להיות בעיקר אתר ייצוגי – תדמיתי, אבל הוא יכול להיות גם אתר בעל מאפיינים קהילתיים. במקרה הזה נצטרך לחדד את התשובה או לחלק אותה לכמה חלקים.

הרבה חברות לא לוקחות בחשבון שהן פונות לכמה סוגים של לקוחות על פי השלב בו הם נמצאים ב"מסע הלקוח". לדוגמה, אנחנו צריכים להביא בחשבון איך ייראה עמוד הבית לגולש חדש לעומת איך הוא ייראה לגולש שכבר נכנס בעבר לאתר ואולי צפה גם בכמה מוצרים (בסופו של דבר אין היום משהו שגולשים אוהבים יותר מהתאמה אישית בסגנון הפיד של פייסבוק).

(מקור : VENNGAGE)

מהם היעדים שלנו?

העובדה שאנחנו יודעים מיהו קהל היעד שלנו היא שימושית, אבל אנחנו חייבים גם להבין מהי מטרת העל שלנו.

כדי להמחיש זאת, ניקח שני אתרי חדשות שנראים דומים, אך בפועל הם מאוד שונים: אחד מסחרי לחלוטין ונשען על מפרסמים ואחד שבו האג'נדה היא זו שתופסת את קדמת הבמה וההכנסות נועדו בסך הכול לכסות את ההוצאות.

בשני המקרים האלו יתכן שנצטרך לחשוב על טקטיקה שונה. האתר המסחרי נטו כדוגמת ynet/walla יעבוד בעיקר על ידי שילוב בין תכנים פרסומיים  (גלויים יותר ופחות) ובין תכנים ערכתים. הגולש בדרך כלל לא יוכל לרפרף בין החלקים הערכתים נטו בלי שהעיניים שלו יקלטו גם את החלקים המסחריים.

באתר השני המטרה שלנו תהיה לגרום לגולשים להעמיק בתוכן. לכן נשתמש בכמה שפחות הסחות דעת וניצור עמודים ממוקדים שהקשר ביניהם ברור. במובנים מסוימים, ייתכן שהאתר יהיה דומה יותר לבלוג גדול.

מקור התמונות: צילומי מסך: העין השביעית ynet/
מקור התמונות: צילומי מסך: העין השביעית ynet/

מה יהיה המבנה הכללי של האתר (תרשים זרימה / Storyboard)

קל להניח שכאשר מקימים אתר מאפס צוללים ישר אל עיצוב כל דף וכל פיקסל. לאחר מכן יש לנו סקיצה מוכנה שפשוט צריכה לעבור אישור של הלקוח ואולי עוד כמה תיקונים… בפועל אנחנו חייבים להתחיל דווקא הפוך, מהתמונה הגדולה פנימה.

כלומר, בשלב הראשון נקבע מהי בכלל רשימת המסכים (או העמודים הרלוונטיים) ורק לאחר מהם מה הקשר ביניהם ומה בדיוק קורה כאשר המשתמש מבצע פעולה מסוימת.

מקור : Template.net

כמו כן, יש להבדיל בין עמודים או מסכים עם מאפיינים משותפים שבהם רק התוכן משתנה ובין עמודים או מסכים ייחודים.

לדוגמה:

  • בחנות נעליים יכולים להיות 100 עמודי מוצר, 10 עמודי קטגוריה ועשרות עמודי תגיות נוספות. כלומר, מאות עמודים שבסופו של דבר מתחלקים לכמה סוגים.
  • לעומת זאת, עמודים כמו למשל עמוד אודות, עמוד צור קשר או עמוד סיור וירטואלי יהיו עמודים ייחודים

אחרי שיש לנו את רשימת העמודים זה עדיין לא מספיק מכיוון שאנחנו חייבים להבין כיצד יתבצע הניווט ומה יהיה הקשר בין העמודים לבין עצמם. בדרך כלל הדרך הטובה ביותר לתאר זאת היא באמצעות "סטורי בורד". אם ניקח אתר ייצוגי מאוד פשוט, הסטוריבורד שלו עלול להיראות משהו הדומה לזה:
מודיעין תחרותי

אנחנו לא פועלים בחלל ריק, ולכן אחד השלבים האחרונים, אך החשובים באפיון אתר מודרני הוא לרחרח קצת אצל המתחרים, במיוחד הישירים, אלו שיש להם הכי הרבה מאפיינים משותפים עימנו. אנחנו אומנם לא יכולים לדעת בדיוק מהו אחוז המכירות שלהם או עד כמה הם מצליחים לעמוד ביעדים שלהם, אבל יש לנו מספיק מדדים אחרים כמו למשל הנראות שלהם במנועי חיפוש והתנועה שנכנסת אליהם כדי להעריך את איכותם ואף את מחזור המכירות שלהם בדיגיטל.

כך למשל זה נראה אם סורקים אתר במערכת AHREFS

קיימים היום מגוון כלים שיכולים לספק לנו המון מידע על המתחרים: מהי כמות הכניסות הממוצעת לאתר, מהם הביטויים והמיקומים בהם מדורג האתר שלהם, מהי איכות הגולשים, כמה אנשים מחפשים את שם המותג שלהם ועוד…

לסיכום

כפי שציינו, שלב איפיון האתר הוא השלב הראשון בפיתוח שלו ובלעדיו שאר התהליך התקין לא יהיה אפשרי (אלא אם כן משתמשים באתרים מאוד בסיסיים). ניתן לדמות זאת לתיאור מפורט של תנאי השטח ושרטוט הנדסי של הקרקע והבניין שבלעדיהם אי אפשר להתחיל לבנות לגובה. השלבים הבאים כמו תכנות או עיצוב הם כמובן חשובים מאוד, אך הם נוטים להיות ממוקדים יותר ברמת המיקרו.

כתיבת תגובה