מסכמים 2018: עשרת הסיפורים שעשו את השנה בהייטק החרדי

'ביזנעס' מגיש סיכום מרתק של השנה עם עשרת סיפורי ההיי-טק של 2018 • מוניות אוטונומיות, מצלמות כפולות, פרטיות ברשת ופרצות אבטחה • עסקת סודה סטרים וההשקעה הכושלת של רכניץ • אלו סיפורי ההיי-טק של 2018

הכותרות שעשו את השנה במדורי ההייטק | צילום: שמוליק ויינריך, עיבוד תמונה: חיים קרליץ

לקראת סיומה של שנת הכספים 2018, מגיש 'ביזנעס' פרויקט מיוחד לסיכום שנת הכספים 2018, המספק הצצה לסיפורים הגדולים של השנה, שאולי גם מחכימים קצת לקראת השנה הבאה. והפעם: עשרת הסיפורים המדוברים ביותר בשנת 2018 בתחום ההיי-טק.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הנתונים נמדדו על ידי טכנולוגיית ניתוח כמות ומעורבות הקהל באתר 'ביזנעס' בשנת 2018, והם משקפים את עמדת הגולשים.

נתחיל בידיעה על השקעתו הכושלת של איל ההון החרדי שלמה רכניץ, באחת מחברות הסטארט-אפ של משה חוגג, מי שקנה לאחרונה קבוצת ספורט רבת מוניטין ומועטת הישגים. על פי הפרסום, רכניץ הוטעה בנוגע להיקף המיזם הדיגיטלי, שנטען כי היה אמור להיות הדבר הבא בתחום הרשתות החברתיות, ולווה אף בקמפיין יחצ"ני בכיכובם של מפורסמים שונים בעולם, אך למעשה המיזם לא צלח. כאן ב'ביזנעס' פרסמנו על המריבה שניצתה בין הפטרון של 'מיר' לפטרונה של ביתר ירושלים.

בידיעה מעניינת במיוחד שעלתה כאן השנה, סיפרנו לכם על שש אתרים שכל אחד חייב להכיר, מהאתר שייתן לנו תחושה כאילו אנחנו האקרים, עד האתר המשעמם ביותר במרשתת, שכל לחיצה בו מפנה אותך לאתר עוד יותר משעמם. למרות זאת, 'ביזנעס' מבקש מקוראיו שלא לרעות בשדות זרים: אם יש לכם זמן מיותר – נצלו אותו בקריאת התוכן העשיר ב'ביזנעס'.

ועוד על אינטרנט: שני הכלים בהם משתמשים רוב האנשים ברשת בצורה התדירה ביותר, הם גוגל ווואטסאפ. זאת, בשונה מהרשתות החברתיות שדי התקבעו לקהלי יעד שונים, לפחות כאן בארץ. (טוויטר – פוליטי. אינסטגרם – ביוטי. פייסבוק – מבוגרים, שלא לומר זקנים). בשנה האחרונה החלו וואטסאפ וגוגל לשתף פעולה, זאת לאחר שמשתמשים רבים נתקלו בבעיות בגיבוי הוואטסאפ שלהם. הדבר קרה כיוון שגוגל מעניקים רק 15 ג'יגה של אחסון חינם, ואם אתה מחובר לקבוצות הוואטסאפ של המגזר, יש סיכוי סביר שכל מקום הגיבוי שלך יתמלא בתוך שבוע ורבע.

אנחנו ב'ביזנעס' דיווחנו על שינוי המדיניות של וואטסאפ וגוגל, שהודיעו באוגוסט האחרון כי הגיבוי של הוואטסאפ לגוגל דרייב יהיה ללא הגבלה וללא קשר ל-15 הג'יגה המקוריים. למרות הצ'ופר המשותף של שתי ענקיות הטכנולוגיה, חשוב לדעת שאין מתנות חינם ושעקרונית כל המידע האישי שלנו חשוף בפני שתי חברות הענק הללו.

ועוד בנושאי גוגל: אחת מחברות הבת של חברות האם של גוגל, הלא היא חברת Waymo, מפתחת את חטיבת הרכב האוטונומי של גוגל. גוגל אינה היחידה, וגם יצרניות הרכב הגדולות עושות מאמצים על מנת לשחרר את הנהג מההגה, כי הרי ממכשיר הפלאפון הוא לא יתנתק. גם 'מובילאיי' הישראלית עומלת קשות על מנת להגיע לתוצאה המושלמת של הרכב האוטונומי, אך נכון לעכשיו הטכנולוגיה בפיתוח והדבר דרוש אינספור אישורים ממשלתיים, בטיחותיים ובירוקרטיים.

בחודש האחרון דיווחנו ב'ביזנעס' על כך ששירות הרכב האוטונומי של גוגל, המתמקד בייצור מוניות ללא נהג, הגיע לשלבים מעשיים. לפי הפרסום תקופת ההרצה תתחיל בקרוב, כך שאם במקרה תסעו לקליפורניה בשנה הקרובה, אולי תוכלו לעצור מונית שבה לא יהיה נהג שיספר לכם עד כמה הוא לא אוהב את ראש הממשלה אבל עדיין יבחר בו בבחירות כי אין לו תחליף.

ומגוגל אנו שבים לוואטסאפ, שירות ההודעות הפופולרי בעולם, שאמור להיות מאובטח מקצה לקצה. אך למרות זאת, אנו שומעים אחת לכמה זמן במדורי הטכנולוגיה על פרצת אבטחה חמורה חדשה שהתגלתה, פרצה שמאפשרת חדירה לכל הפרטים במכשיר האישי. כאן ב'ביזנעס' דיווחנו על פרצת האבטחה ועל איך ניתן למנוע אותה ולטפל בה. 'ביזנעס' הבין שמתברר שגם אם יש אבטחה מקצה לקצה, זו עדיין לא אבטחה לאורך כל הציר.

עוד אחד מסמלי השנה של 2018 הוא המצלמות הכפולות בסמארטפונים, כאשר כל יצרן סיני מזמין עדשות כאילו אין מחר, ומשבץ אותן כרצונו בגב המכשיר. כאן ב'ביזנעס' שאלנו למה בעצם צריך כל כך הרבה, וסימי ספולטר שלנו הסביר את זה לאשורו, כולל המון מילים מעניינות כמו "זום כפול", "צילום עומק", "תאורת אולפן", ועוד הרבה מילים שעשו לנו חשק לקנות את הגלקסי החדש שמגיע עם ארבע מצלמות בגבו.

הזכרנו למעלה את 'גוגל', ענקית האינטרנט שהדפדפן שלה נחשב לפופולרי ביותר ברחבי הרשת. לפני כשלושה חודשים עדכנה גוגל את דפדפן הכרום שלה, שעבר מתיחת פנים וקיבל עיצוב יותר נחמד ומזמין. למרות זאת, אם היה לנו פעם קמצוץ של פרטיות ברשת, הרי שלאחר העדכון של גוגל כרום, לא נשאר לנו כלום. אנשי 'פיירפוקס', הדפדפן המתחרה לכרום, שנחשב לטוב ממנו בנושאי פרטיות ואבטחה, 'עקצו' את גוגל על העיצוב החדש, שאולי נראה יפה, אך שואב את כל המידע האישי שלנו, ואף יותר מכך.

וכעת לקצת גאווה ישראלית: השנה מכרנו אוויר לאמריקאים בסך 3.2 מיליארד דולר. מדובר כמובן על עסקת הענק של 'סודה סטרים' (גילוי נאות: כותב השורות מכור קשות לסודה), שנמכרה לפפסיקו האמריקאית ב-3.2 מיליארד דולר. ב'ביזנעס' סיקרנו את עסקת הענק ובדקנו מי המרוויחים האמיתיים מהעסקה, לפי הנתונים עולה כי מנכ"ל סודה סטרים יגרוף לכיסו סכום של כ-62 מיליון דולר. 'ביזנעס' מברך על עסקת השנה, ותוהה איך זה שפפסיקו רכשה את סודה סטרים, וקוקה קולה לא רכשה את סופר דרינק?

עסקאות ענק של חברות אמריקאיות, תמיד מזכירות לנו את האדם היחיד שיותר טראמפ מטראמפ – אילון מאסק. היזם האמריקאי עם הפה הגדול שבכל שבוע מסתבך בשערוריה תקשורתית חדשה יותר קשה מקודמתה. והפעם דיווחנו ב'ביזנעס' על הציוץ של מאסק שבגינו גם נאלץ להיפרד מחברת 'טסלה', שהוקמה על ידו ואמורה לייצר מכונית חשמלית. בנוסף לכך שאולץ לפרוש מהחברה שהקים, מאסק חוייב לשלם קנס של 20 מיליון דולר, זאת בעקבות הציוץ שלו שהטעה משקיעים. שנאמר: מוות וחיים ביד הלשון וציוץ לא מוצלח שווה עשרים מיליון.

ונסיים בידיעה שעלתה ב'ביזנעס' על תרמית וואטסאפ, בה דווח לכאורה על סכומי כסף המחולקים בחינם לרגל ה'בלאק פריידיי'. ההודעה החשודה הכילה קישור בו לכאורה נמצאת המתנה, למעשה הקישור הוביל לאתר ובו נוזקה (וירוס) היכולה לפגוע בכל קבצי הפלאפון ולהשתמש במידע אישי. בידיעה רשמנו את הדרכים להימנע מנזקי רשת כאלה, בראש ובראשונה לבדוק את הקישור ולא לפתוח קישורים שאינם מוכרים או ממקורות שאינם מוכרים. 'ביזנעס' רוצה רק לוודא שאת הקישורים שלו אתם תמיד קוראים, ביום ובלילה, בקיץ ובחורף, ב-2018, וגם ב-2019.

כתיבת תגובה