מסכמים 2018: עשרת הסיפורים שעשו את הנדל"ן החרדי

'ביזנעס' מגיש סיכום מרתק של השנה בנדל"ן החרדי: חלופת הדיור של חסידי גור, הראיון של יוסי דייטש, ומי זה בדיוק ראש עיריית טבריה החדש? • וגם: נס לגויים, העיר העברית, ומחיר למשתכן בבית שמש • אלו עשרת סיפורי הנדל"ן של 2018

הכותרות שעשו את השנה במדורי הנדל"ן | עיבוד תמונה: חיים קרליץ

לקראת סיומה של שנת הכספים 2018, מגיש 'ביזנעס' פרויקט מיוחד לסיכום שנת הכספים 2018, המספק הצצה לסיפורים הגדולים של השנה, שאולי גם מחכימים קצת לקראת השנה הבאה. והפעם: עשרת הסיפורים המדוברים ביותר בשנת 2018 בתחום הנדל"ן.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

הנתונים נמדדו על ידי טכנולוגיית ניתוח כמות ומעורבות הקהל באתר 'ביזנעס' בשנת 2018, והם משקפים את עמדת הגולשים.

נתחיל בחסידות גור, החסידות החזקה בישראל: לפני כעשרה חודשים חשפנו כאן ב'ביזנעס' כי בגור החליטו שלא לשלוח משפחות חדשות מקרב החסידות לערד הדרומית. הסיבה: התושבים הקיימים לא מוכנים לעזוב את העיר הדרומית, וראש העיר מטעם 'יש עתיד' ידוע ככזה שלא מאוהב בחסידי גור. בחסידות מחפשים פתרונות חדשים, אחת החלופות שנבחנת כעת, היא בעיר דימונה, ליד מפעל הטקסטיל הלאומי. 'ביזנעס' מקווה שהחסידים שיבואו לדימונה יקרינו את רוח החסידות על תושבי העיר, למרות שקרינה לא ממש חסרה שם…

פעם חשבנו שהצרות של ניסן בן חמו לתושבי ערד החסידים הם השיא, זה היה לפני שרון קובי נבחר. מלך השידורים החיים של טבריה כבש בסערה את העיר, התושבים עצמם לא מבינים מה נפל עליהם, ובעיקר: איך האדם שנעצר ב-2012 לאחר שהשתלח בראש העיר הקודם, נבחר להיות ראש העיר הנוכחי? על השאלה הזו באנו לענות: בתחקיר מיוחד שפורסם ב'ביזנעס' שוחחנו עם תושבי העיר ואנשי הנדל"ן של טבריה, כדי להבין איך זה קרה. התשובה המלאה –  בכתבה.

ומטבריה – לירושלים של זהב. שלמרות ששל זהב היא, עברה מערכת בחירות סוערת במיוחד. שבועיים לפני הסיבוב הראשון של הבחירות העניק יוסי דייטש ראיון לפישל רוזנפלד שלנו, בו הוא פרש את תכניותיו ליום בו ייבחר. כידוע, מסובב הסיבות גרם לכך שגם אם המועמד החרדי לא נבחר, עדיין זכינו שמועמדם של גדולי ישראל (לאורך כל הציר) ניצח. נכון לכתיבת שורות אלו, דייטש נופש במיאמי וליאון נופש בניו יורק, שנאמר: "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם וחברי מועצה מרבים טיסות בעולם".

ומירושלים אנו עוברים לכפר התורה והחסידות הגדול בתבל – אלעד. תחת ניהולו של פרוש ג'וניור העיר משגשגת כפי שלא היה בזמן כהונתם של ראשי העיר מהמפלגה האחות. תנופת הבניה והאישורים מביאה בכפה גם עוקצים רבים, דוגמת אותו "נוכל" שהיה בתכנית הריאליטי הנצפית במדינה, ולאחר שיצא החל לעקוץ אנשים לפרנסתו, הדברים הובאו גם ב'ביזנעס', שם הוא נחשף במערומיו.

אם שפר עליכם מזלכם, ולא רק שלא נעקצתם, אלא גם זכיתם בהגרלה על דירות הפאר המכונות "מחיר למשתכן", הרי שעליכם לדעת פרט חשוב שיכול לחסוך לכם עשרות אלפי שקלים. זה אולי נראה לא קריטי במיוחד, אבל כשזוכים בדירה למשתכן בנס ציונה, מגלים כי כל שקל מיותר יכול לשמש להוצאות הדלק, בכל זאת יש נסיעה של שעה וחצי עד שמגיעים לעבודה.

ואם ממש שפר עליכם גורלכם, וביכלתם לרכוש דירה בתל אביב, הכירו את נס לגויים, השכונה האחרונה בעיר העברית הראשונה, השכונה מתוכננת לקום בדרך בן צבי, על גבול תל אביב ויפו, וליצור רצף עירוני אורבני. בשכונה מתוכננים גם בנייני משרדים ומרכזי קניות, מה שאומר שהדירות במקום יהיו יקרות למדי, כך שסביר להניח שתצטרכו לזכות בלוטו או משהו כזה כדי להשיג הון ראשוני לדירה, ואז לגשת לבנק ולקוות שיאשרו לכם משכנתה.

טוב, נרד רגע מהחלומות. תל אביב לא רלוונטית, לא מבחינת המחיר ולא מבחינת הצביון של העיר. מה שכן, בית שמש זו עיר חלומית, כל כך בייתית, כל כך שמשית, כל כך נחמדה. ועוד לא דיברנו על הקהילות הנפלאות שיש שם, מקהילת האנגלוסכסים החביבים עד הקסבה של בית שמש על מגוון קהילות הקנאים שבה. בבית שמש יש גם פרויקטים של מחיר למשתכן, רצה הבורא, ו90% מזוכי מחיר למשתכן הם חרדים. נו שוין, חבל רק שהם לא אכלסו את הדירות לפני הבחירות, אולי מוישה אבוטבול היה נשאר ראש העיר של בית שמש.

נחזור שוב לחסידות גור, עליה דווח קודם כי לאחר שערד הפכה ללא רלוונטית, בחסידות בחנו את דימונה כיעד חדש. והנה, ביולי השנה פורסם על תכנית חדשה של חסידי גור, והפעם לא מדובר על קניית דירות יד שניה, אלא בבניית דירות חדשות עבור החסידים, כאשר הפעם הם מכוונים לחצור הגלילית, שם קיים ריכוז של חסידי גור שנים רבות. 'ביזנעס' מקווה כי אוויר הגליל הצח, יחכים את החסידים ויעשה טוב לרוחם, בסוד "אווירא דארץ ישראל מחכים".

ועוד בנושא דירותיה היפות של ארץ ישראל: בסוכות האחרון פרסמנו ב'ביזנעס' כתבה על הטייקונים שהחליטו למכור את דירות הפאר שלהם. במערכת 'ביזנעס' לימדנו זכות על הטייקונים שהחליטו לצאת מדירת הקבע שלהם ולעבור לדירת עראי במקלט מס באיי סיישל. כנראה הם הבינו שכל העולם הזה הוא הבל הבלים.

ונסיים באחת הבשורות הטובות שיצאו מ'ביזנעס' לציבור האברכים המתגוררים בעיר התורה קריית ספר: באוגוסט השנה החל שלב השבת הכספים בתביעה הייצוגית שהוגשה נגד חברת קרית ספר לפני כשמונה שנים. מדובר באברכים רבים שזכאים להחזרי כספים ששולמו כעמלות, דמי שירות וכו', אך לא קיבלו אותם מחברת קריית ספר. 'ביזנעס' ממליץ לכל רוכש באשר הוא לשמור כל קבלה על כל מוצר שהוא רוכש. אתם יודעים, שיהיה.

כתיבת תגובה