מסכמים 2018: עשרת הסיפורים שעשו את שנת המשפט

'ביזנעס' מגיש סיכום מרתק של השנה, עם עשרת הסיפורים שעשו את חדשות המשפט בשנת 2018 • הפיצויים שתשלם 'בר-כל', התביעה הייצוגית נגד בזק והעוקץ של 'אירופנים' • וגם: קרבות ירושה, קרניים ואהרן ברק • אלו כותרות המשפט של 2018

הכותרות שעשו את השנה במדורי המשפט | עיבוד תמונה: חיים קרליץ

לקראת סיומה של שנת הכספים 2018, מגיש 'ביזנעס' פרויקט מיוחד לסיכום שנת הכספים 2018, המספק הצצה לסיפורים הגדולים של השנה, שאולי גם מחכימים קצת לקראת השנה הבאה. והפעם: עשרת הסיפורים המדוברים ביותר בשנת 2018 בתחום המשפט.

'ביזנעס' מתרחב בניו-מדיה: מהיום, כל העדכונים – גם בוואטסאפ!

נתחיל בבשורה הטובה לכל המכורים לקניות ברשת: אם קניתם קופונים ב'גרופון' ולא מימשתם אותם, הרי שאתם זכאים להחזר, זה נשמע פשוט, אך כנראה שבאתר גרופון, שקיצר את שמו ל'גרו', החליטו לקצץ גם בשוברים שרכשו הלקוחות. למרבה השמחה בית המשפט פסק לטובת הלקוחות.

הסיפור הבא, הוא קרב ירושה שהתחולל בשנה האחרונה וחשף כי אחד הבנים כלל אינו הבן הביולוגי של האב שנפטר. למרות הממצאים המפתיעים, בית המשפט שלח את הצדדים לפשרה שהצליחה. "מרבים שלום בעולם".

יודע כל אדם ממשפחת היונקים כי במקרה משפטי עליו לקחת עורך דין ממשפחת הכרישים, גם אם עורך הדין אינו משתייך למשפחת הכרישים, עדיין חשוב שהוא יוסמך כעורך דין ע"י לשכת עורכי הדין. זאת, לאפוקי חברות שונות המציעות ייעוץ משפטי למרות שאנשיהם לא עברו את בחינות והסמכת הלשכה, ואכן, בית המשפט פסק כי חברת 'אובליגור' לא תורשה לספק שירותי ייעוץ משפטי, ותפסיק להטעות את הציבור כאילו היא רשאית לייצגם.

ועוד פסיקה מרנינה של בית המשפט לטובת הציבור, הפעם בעניין שנוגע ישירות לכיס החרדי, ולטובתו: מסתבר שרשת 'בר-כל' עברה על חוק הגנת הצרכן ולא הציגה מחירים על מוצרים כפי הנדרש בחוק, אי לכך קנס אותה בית המשפט בלמעלה מ-300,000 ש"ח, שנאמר: שש, שלש, שלש מאות אלף.

ועוד משהו שנוגע לכיס שלנו, בהמשך לחשיפת 'ביזנעס' על העוקץ של 'בזק', חשפנו גם על תביעה ייצוגית שהוגשה כנגד החברה בעקבות העוקץ. 'ביזנעס' רק מקווה כי העותרים זכרו לתרום לקופת העיר, דבר שיסייע רבות להצלחתם במשפט, כפי המופיע בסדרת הספרים הנפלאה "הבטחתי ונושעתי" (כרכים א-פז).

נמשיך בסיפור המפגש ההיסטורי, בין נשיא בית המשפט העליון לשעבר לסטודנטים חרדים ב'אונו'. המפגש, כזכור, נערך בהפרדה ועורר דיון רב. כמו כן, במהלך הכנס ציטט ברק את עצמו רק עשרות ספורות של פעמים, דבר שלא אופייני לו, ולבסוף אמר בחיבה לסטודנטים כי הוא אינו עוכר ישראל, אין לו קרניים, והוא בכלל מת על חרדים.

אמרנו חרדים, מה שמזכיר לנו שבערים החרדיות רווחת התופעה של חברות השכרת רכב 'בשחור', דבר שבדרך כלל מועיל עם נהגים צעירים וחדשים, אך במקרים רבים גורמת להם נזקים, בזמנו פורסם תחקיר בגלי צה"ל על הנושא, אנחנו ב'ביזנעס' הרחבנו על הנושא.

ונמשיך בעוד עוקץ תחבורתי: העוקץ של 'אירופנים' שבעליה מכרו מאות כרטיסי טיסה לאומן, אך לא סיפקו אף תמורה לרוכשים למרבה החוצפה. בעלי החברה נעצרו ואנחנו ב'ביזנעס' סיקרנו את הפרשה ואת מעצרם. 'ביזנעס' מזכיר כי נכון שרבי נחמן אמר שמי שיגיע לקברו ויקרא תיקון הכללי וכו', אבל זה לא מתיר לעקוץ מאות נוסעים, שלמורת רוחם נתקעו בארץ הקודש בראש השנה, רח"ל.

עוד נוכל חשב שיצליח לעשות כסף קל על גבם של אזרחים תמימים. הכירו את נוכל הצ'קים והמכוניות שהיה משלם בצ'ק מזוייף על רכבים ולאחר מכן היה מבקש כסף מזומן בחזרה. בשיטה הנפשעת הזו הוא הצליח לעקוץ כשני מיליון שקלים, עד שנתפס. 'ביזנעס' מזכיר לכל קוראיו: אל תקנו מכוניות עם צ'קים מזויפים, תודה.

אם לא תקנו מכוניות, תצטרכו להתנייד בתחבורה ציבורית. דבר שלא מומלץ בכלל, לאור המצב העגום של התחבורה הציבורית בארץ, לפני כשלושה חודשים קיבלנו את אחת הסיבות לכך, מתברר שבכיר במשרד התחבורה, תפר מכרזים לחברות שהעניקו לו טובות הנאה. הבכיר עצמו נעצר ונחקר, בתקווה שימוצה עימו הדין. אך התחבורה הציבורית עדיין ממשיכה להשתרך אחורה, הרחק מכל מדינות המערב, כאשר המצב שלנו הוא אי שם בין מקדוניה למיקרוזניה.

כתיבת תגובה